fb

Ophef om gele stickers Ikea die aan WOII zouden doen denken: “Klap in gezicht Joodse mensen”

Als het er rustig is, vind ik het een heerlijke winkel om uren in rond te lopen: IKEA. Het Zweedse meubelconcern is al jaren onverminderd populair en nu de winkels na de coronasluiting weer helemaal open mogen, stonden er dan ook dikke rijen. Gewapend met een mondkapje mogen klanten naar binnen om al hun gewenste spulletjes weer gewoon in de winkel te kopen. Maar wat als je om medische redenen geen mondmasker kunt dragen?

In Nederland geldt in openbare binnenruimtes dat je een mondkapje moet dragen. Kan je dit vanwege gezondheidsredenen niet? Dan hoef je deze gelukkig niet op te doen. Maar hoe ga je hier mee om als je in een grote winkel loopt en er van personeel wordt verwacht dat ze mensen zonder mondkapje hierop aanspreken? Dat is lastig, want zo worden mensen die hem niet op hoeven er tóch steeds op aangesproken. En dat is natuurlijk voor zowel het personeel als de klant erg vervelend.

Klap in gezicht

Hoe los je dit probleem dan op? IKEA besloot om te werken met een systeem waarin je bij de ingang een gele sticker opgeplakt krijgt als je geen mondkapje op kan. Zo weten de andere klanten en het personeel op de vloer snel dat jij hem niet op hoeft en hoeft er verder ook geen woord aan vuil gemaakt te worden. En hoewel er dus best een goed idee achter de stickers zit, is er toch ophef ontstaan. De gele stickers doen veel klanten namelijk denken aan de gele sterren die Joden tijdens de tweede wereldoorlog op hun kleding moesten dragen.

Reactie IKEA

Middels de hastag #BoycotIKEA wordt er nu opgeroepen de winkel te boycotten.

IKEA op de ophef gereageerd en vindt het allemaal heel vervelend. “Dit is natuurlijk heel erg vervelend. We bieden onze excuses aan voor dit incident. Klanten konden, op geheel vrijwillige basis, een sticker opplakken. Dat was alleen bij de vestiging in Delft zo. Zij zijn er na de ophef ook meteen mee gestopt”, zegt een woordvoerder van de winkel in Delft aan Metro.

Wat vind jij van het sticker systeem? Een effectief communicatiemiddel of een zeer lompe en ongevoelige actie? Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.

1 reactie

Joris -

Aanstellerij. Een dergelijk label is een eenduidige manier om een praktische boodschap over te brengen en de kleur is nu eenmaal de huisstijl-kleur van IKEA. Gaan mensen ook steigeren als ze een naambadge gevraagd wordt te dragen op een evenement? Ook dat is uit praktisch oogpunt.

Reageer ook