Op welk tempo moet je hardlopen om vet te verbranden?

Mijn leven bestaat uit fases. Ik heb fases waarin ik gezond en sportief ben en ik heb fases waarin ik ongezond en lui ben. Bij jullie vast wel bekend. Momenteel zit ik in een fase dat ik wat gezonder leef en meer sport. Eén van de sporten die in deze fase een terugkerend fenomeen is, is hardlopen. Ik doe het al jaren (af en aan) en geniet er enorm van. Vooral als het zonnetje schijnt en er het niet vriest kan ik niet wachten tot ik weer mag. Hoewel ik hardlopen dus lekker vind, is mijn grootste doel afvallen. Maar hoe doe je dat eigenlijk met hardlopen?

Ik ging op zoek naar het antwoord en stuitte op een artikel van Runners World. Ze laten hier regelmatig een expert aan het woord die antwoord geeft op hardloop-gerelateerde vragen. Rob Smit van Runners World zegt het volgende over hardlopen en vetverbranding:

“Als je hardloopt om af te vallen wil je een zo hoog mogelijke vetverbranding bereiken. Net als bij alle andere sporten geldt ook bij hardlopen dat de hartslag hier een belangrijke rol bij speelt. Voor een zo hoog mogelijke vetverbranding is het namelijk belangrijk dat de hartslag tijdens het trainen binnen een bepaalde zone blijft. Dit wordt ook wel Cardiotraining genoemd. Een hogere hartslag mag natuurlijk wel, echter wordt daarmee vooral voor een verbetering van de conditie en verbranding van koolhydraten bereikt. Met andere woorden, je zult dan procentueel gezien minder vet verbranden.”

“Maar hoe hoog is de ideale hartslag dan? Algemeen wordt gesteld dat de ideale hartslag voor vetverbranding 45 tot 50 slagen onder je maximum is. Deze maximale hartslag verschilt per leeftijd, maar kan worden  vastgesteld op 220 minus de leeftijd. Dit is slechts een vuistregel, maar testjes voor de maximale hartslag zoals bijvoorbeeld een maximumtest is niet aan te raden zonder de juiste (medische) begeleiding.”

“Met het juiste tempo zorg je ervoor dat je lichaam voornamelijk vet gaat verbranden i.p.v. koolhydraten en suikers. Een ander voordeel van op een rustig tempo hardlopen is dat je dan langer door kunt gaan en je uiteindelijk meer vet gaat verbranden.”

“Indien je op een hoog tempo gaat hardlopen, zul je minder snel gaan afvallen. Op een hoog tempo hardlopen is zeker niet slecht, maar op deze manier train je vooral je conditie. Je zal een beter conditie krijgen, wat ook erg belangrijk is, maar indien je vooral wilt afvallen heeft dit weinig zin. Bovendien zal je lichaam vooral de suikers en koolhydraten in je lichaam verbruiken. Je wordt sneller moe en zult minder lang hardlopen, met als gevolg dat je minder vet gaat verbranden.”

Samengevat…

Om vet te verbranden is het dus van belang om rustig te lopen en dit zo lang mogelijk vol te houden. Snel rennen is wel goed voor je conditie en het verbranden van koolhydraten en suikers, maar dus niet als je vet wilt verbranden.

Ik moet zeggen, dit antwoord heeft mij ontzettend geholpen! Jullie ook?

Wil je meer over hardlopen en afvallen lezen? Lees dan het hele artikel op Runners World!

 

 


Reageer ook