fb
Damespraatjes Damespraatjes

Onzeker over je lichaam? Vijf tips om daarmee om te gaan

Ik ken maar weinig vrouwen die honderd procent tevreden zijn over hun lichaam. Die werkelijk elk onderdeel ervan omarmen. Ik ben niet ontevreden, maar je het voelt ‘m aankomen, het kan altijd beter. Is dat ook zo? Als je een dieet volgt, focus je je blik op het streefgewicht dat je jezelf hebt opgelegd.

Je doet er alles aan om dat te halen. Je snoept niet meer. Eet bakken groenten weg. Beweegt dagelijks als een dolle. En dan komt de dag dat je weegschaal je vertelt dat het gewicht dat jij in je hoofd had, is gehaald. Komt die fanfare binnenlopen? Wordt er confetti over je heen gegooid? Gaan de vlaggen uit? Nee. Wel heb je een doel gehaald.

Belangrijker is om het vast te houden en dat is vaak lastig. Gewicht kan dus zeker bijdragen aan  je zelfvertrouwen, maar het is zeker niet zaligmakend. Door een maatje minder kun je net even andere kleding dragen waarin je je misschien wel sterker voelt.

Vijf tips

Er zijn vrouwen die zo onzeker zijn over hun lichaam dat ze het liefst de hele dag binnen blijven. Hoe word je wat zekerder over je voorkomen? Wij hebben vijf tips voor je.

1. Zorg goed voor jezelf. Ga regelmatig naar de kapper, laat je adviseren en een goede coupe knippen.

2. Overwin je angst voor de tandarts. Je tanden zijn belangrijk en altijd zichtbaar. Je gaat je er niet zekerder van voelen als je altijd je hand voor je mond moet doen als je lacht. Wel als je een stralende lach kan laten zien.

3. Vraag een vriendin je sterke punten te benoemen. Iedereen heeft ze, alleen zie je ze zelf niet omdat je je focust op wat niet mooi is. Wedden dat ze er moeiteloos een aantal opnoemt?

4. Als je vindt dat je te zwaar bent, piep daar dan niet over, maar kom in actie. Start met elke dag een half uur flink wandelen. Pak de fiets en trek erop uit. Recht je schouders, zorg voor een krachtige lichaamshouding. Daardoor straal je zelfvertrouwen uit.

5. Lach. Vaak en veel. Lachen ontspant je waardoor je lekkerder in je vel zit. Bovendien werkt het aanstekelijk. En vrolijke mensen zijn aantrekkelijker dan zij die in een hoekje zitten te kniezen.

Houd in de gaten dat je onzekerheid geen minderwaardigheidscomplex wordt. Meet je niet met anderen, kijk naar je eigen sterke punten. Lukt het met deze tips niet, maar voel je je absoluut niet goed en houdt dit langere tijd aan? Bespreek dat dan een keer met je huisarts. Misschien heeft hij een aantal goede tips voor je of kan je misschien in contact brengen met iemand die je kan helpen.

Over welk deel van je lichaam zijn jullie wel eens onzeker? Hoe gaan jullie daarmee om? We zijn heel benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig 🙂

Reageer ook