fb
Damespraatjes Damespraatjes

Omgaan met menstruatiepijn: wij geven tips

Als kind had ik enorm veel last van heftige menstruatiepijn. Rond mijn menstruatie had ik zó veel buikpijn, dat ik er misselijk van werd. Als jong meisje wist ik niet wat me overkwam en zag er elke maand weer heel erg tegenop. Ik leerde ermee omgaan en tegenwoordig kan ik het veel beter hebben. Ik deel graag mijn tips voor omgaan met menstruatiepijn. Lees je mee?

Zorg goed voor jezelf

Mijn moeder zei vroeger altijd tegen mij dat je extra lief moest zijn voor jezelf tijdens je menstruatie. Heel grappig, maar dat is iets wat ik nu nog steeds doe. Koop een mooi huispak waar je je heel fijn in voelt en zorg ervoor dat deze schoongewassen in je kast ligt voor het moment dat je menstruatie doorbreekt. Koop ook menstruatieproducten waar jij je fijn bij voelt. Je kunt een mooie menstruatiecup kopen, kiezen voor tampons of eens van dat zachte wasbare maandverband proberen. Kijk eens bij Nappy’s voor inspiratie!

Warmte

Een warm bad of warme douche doet wonderen bij menstruatiepijn. Maar ook een warme kruik is heel fijn als je in je bed ligt. Door de warmte kan je lijf beter ontspannen en heb je minder last van de pijn. Investeer daarom in een mooie kruik die lang warm blijft. Je gaat jezelf daar echt dankbaar voor zijn!

Kom in beweging

Ook al zou je misschien het liefst de hele dag in je bed of op de bank blijven liggen: kom bij menstruatiepijn toch in beweging. Ook dit helpt de pijn te verlichten en je kunt je gedachten even verzetten. De frisse buitenlucht doet vaak goed. Maak bijvoorbeeld een lekkere wandeling, ga zwemmen of fietsen. Maak het niet te intensief. Matige beweging is al voldoende om je stukken beter te voelen.

Ontspanningsoefeningen

Bij bevalcursussen leren vrouwen allerlei ademhalingstechnieken om de pijn bij weeën weg te puffen. Dit puffen werkt voor vrouwen met heftige menstruatiepijn vaak ook goed. Ook ontspannings- en meditatie-oefeningen kunnen de pijn helpen verlichten.

Pijnstillers

Mijn huisarts gaf ooit het advies om vooral flink paracetamol te blijven slikken bij heftige menstruatiepijn. Zo is het makkelijker om in beweging te komen en je dagelijkse dingen op te pakken. Zo ben je minder met de pijn bezig en zijn de dagen minder vervelend. Werkt alleen paracetamol onvoldoende? Dan zou je er (in overleg met je huisarts) ook ibuprofen bij kunnen slikken.

Naar de huisarts

Werken deze tips onvoldoende? Of heb je het gevoel dat jouw menstruatieklachten ernstiger zijn dan bij andere vrouwen? Maak dan een afspraak met je huisarts. Hij of zij kan je helpen bij het opsporen van de oorzaak, het geven van tips en het voorschrijven van een mogelijke behandeling.

Afbeelding: Unsplash+

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!

1 reactie

Janine - BeautyBlogster.nl -

Wat een fijne tips! Ook nog een tip vanuit mijn eigen ervaring, namelijk: appelazijn. Neem elke ochtend op een lege maag een glas met lauw warm water met twee eetlepels appelazijn en een klein beetje keltische zeezout. Niet heel lekker, maar het helpt de hormoonhuishouding in balans te brengen. Daarnaast heeft het ook nog andere voordelen. Kleine moeite met veel effect! 🙂

Reageer ook