Damespraatjes Damespraatjes

Nog steeds trek na het eten? Hier kan dat door komen!

Je slikt je laatste hap door, maar je maag knort nog steeds? Je bent niet de enige die hier last van heeft! Er zijn veel mensen die na het eten nog steeds trek hebben en vaak wordt dit veroorzaakt door een van de onderstaande redenen. Wil jij van dat eeuwige trekgevoel na de maaltijd af? Zo doe je dat!

Nog steeds trek na het eten? Hier kan dat door komen!

Te weinig vetten en eiwitten

Je hebt er misschien wel eens van gehoord: macronutriënten. Vetten, eiwitten en koolhydraten zijn deze belangrijke ‘macro’s’, die je lichaam dagelijks in bepaalde hoeveelheden nodig heeft om goed te functioneren. In het Nederlandse dieet staan er veel koolhydraten op het menu, denk maar aan de vele boterhammen, aardappels en pasta die wij wegwerken. En daar is niks mis mee, koolhydraten zijn een belangrijke brandstof. Maar pas op, te veel (snelle) koolhydraten kunnen ervoor zorgen dat je snel weer trek hebt. Wissel eens één boterham in voor een gekookt ei of kies voor een pokébowl met een beetje zilvervliesrijst, een flink stuk zalm en lekker veel groenten. Wissel die cracker tussendoor uur in voor een bakje halfvolle kwark met een handje noten. Vetten en eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en zullen absoluut bijdragen aan een fijne energie-balans!

Te weinig volume

Een halve avocado is lekker, bevat goede vetten en geeft veel energie. Toch kan ik je garanderen dat je na het eten van alleen een halve avocado nog trek hebt. Om je maag gevuld te krijgen en een signaal naar je hersenen te sturen dat je verzadigd bent, heeft je maag meer vulling nodig. Eet de halve avocado dus op een stuk volkoren toast en beleg hem verder met een laag hummus, plakjes tomaat en komkommer en kook er eventueel nog een eitje naast. Zo zit je maag vol met goede voeding en daar krijg je energie van! Nog steeds trek na het eten kan  op deze manier bijna niet meer voorkomen.

Te snel eten

“Wacht nadat je je bord leeg hebt 20 minuten voordat je nog een keer opschept. Waarschijnlijk heb je dan geen trek meer”, zei de moeder van een vriendinnetje vroeger altijd. En dat klopt! Het duurt even voordat het signaal dat je vol zit je hersenen heeft bereikt. Eet daarom rustig, kauw lang op elke hap (ook goed voor de vertering) en geniet uitgebreid van je eten. Zo eet je met meer plezier en geef jij jouw lichaam de kans om te merken wanneer je voldoende hebt gegeten.

Te weinig drinken

Wist je dat sommige mensen trek kunnen krijgen wanneer ze te weinig hebben gedronken? Door elk uur een glas water of thee te drinken zorg je ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt, waardoor je je absoluut beter voelt. De gemiddelde vrouw heeft ongeveer twee liter water per dag nodig, dat zijn 8 grote glazen. Ben jij langer of zwaarder dan gemiddeld? Fiets je elke dag lang om op je werk te komen? Heb je een fysiek zware baan? Of sport je intensief? Dan kan het zijn dat je meer water nodig hebt.

Meer of minder trek

De ene dag heb je meer trek dan de andere dag, dat is heel normaal. Hoeveel trek je hebt is van veel factoren afhankelijk, zoals je cyclus, hoe je hebt geslapen en hoe actief je bent geweest. Als je af en toe wat meer trek hebt, kan je best wat meer eten. Waarschijnlijk heeft je lichaam dat op dat moment gewoon nodig. Kies dan wel voor gezonde aanvullingen op je normale voeding, zoals een handje noten, een bakje kwark, een verse groentesoep of wat snoepgroenten met hummus. Zo hoef je echt geen trek te hebben, maar zorg je er ook voor dat je voeding in balans is.

Praat mee

Zijn er dagen  wanneer jij nog steeds trek na het eten hebt? Of heb je weleens het gevoel niet echt vol te zitten na een maaltijd? Hoe ga je daar dan mee om? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel of op onze Facebook.


Reageer ook