fb

Marit in Canada, deel 1: Liefde op het eerste gezicht

Na een negen-en-een-half uur durende vlucht begonnen we onze reis in Vancouver stad. We verbleven in het Westin bij de haven, gekozen omdat het een buitenzwembad heeft. Vanwege de verwachte jetlag hadden we bedacht dat het toch wel lekker zou zijn om aan het eind van de dag lekker bij te kunnen komen bij het zwembad. Gelukkig maar, want het was dertig graden in Vancouver! We landden om 14:00 uur en na door de taxi te zijn afgezet bij ons hotel, zijn we meteen de stad ingelopen en hebben heerlijk geluncht in het zonnetje!

Dafne Schippers

Gelukkig hebben we de eerst avond vrij lang door kunnen halen. De Olympische Spelen waren nog in volle gang en Dafne Schippers liep die avond (bij jullie 03:30 uur ’s nachts) haar inmiddels beruchte 200 meter. Gezeten aan de bar van het Westin konden we op grote schermen zien dat ze tweede werd en dus zilver won.

Op z’n Hollands door de stad

Uiteraard ’s morgens lekker vroeg wakker, geen probleem want het was weer heerlijk weer. Op het programma: fietsen in Stanley Park. Wist je dat je overal in Vancouver fietsen kunt huren? De stad is wat heuvelachtig, maar er staat overal heel duidelijk aangegeven waar je wel en niet mag fietsen dus het is heel veilig. Tenminste als je geen Chinezen om je heen hebt fietsen want die kunnen dat verbazingwekkend slecht, haha. Wij als Hollanders fietsten uiteraard overal heerlijk doorheen! Stanley Park is prachtig en heeft hele mooie aangelegde fietspaden, de ‘False Creek Seawall’ genoemd. Onderweg prachtige uitzichten gezien over Vancouver Harbour en English Bay.

havens-vancouver

Zicht op Vancouver vanaf Stanley Park

haven

Eén van de havens in Vancouver

Dat heerlijke buitenzwembad kwam wederom goed van pas die middag! Vlakbij het hotel hadden we al een leuk restaurantje met buitendeck gespot en direct gereserveerd voor die avond: The Lift Bar + Grill

Te vroeg voor een biertje

De volgende dag stond een bezoek aan Granville Island op het programma. Weer dertig graden en een koel briesje. Vancouver is omgeven door veel water dus dat heerlijke briesje heb je daar overal. Granville Island is een eilandje midden in Vancouver met een overdekte markt met veel verse groente, bloemen en handgemaakte souvenirs. Buiten de overdekte markt veel restaurantjes en souvenir shopjes. Ook was er een ouderwetse bierbrouwerij waar we uiteraard een kijkje hebben genomen, het was helaas nog te vroeg om te proeven.

Met de Aquabus over False Creek naar Yaletown. Yaletown vonden wij een van de leukste buurten van Vancouver. In 1986 is de buurt, met toen nog voornamelijk pakhuizen, opgeknapt en werd daardoor een buurt met boetiekjes, parkjes en enige restaurantjes. Meteen maar geluncht in een van de leuke restaurantjes en en passant nog wat Olympische Spelen meegepakt op een van de vele TV’s in het restaurant.

Aquabus

Daklozen

Omdat Vancouver eigenlijk helemaal niet zo’n grote stad is konden we vanaf Yaletown helemaal naar de andere kant lopen en langs de haven terug naar ons hotel. Je raadt het al, heerlijk bij het zwembad gelegen met een wijntje en hapje die namiddag. Die avond togen we naar het beroemde Gastown met zijn stoomklok en prachtige panden. Gegeten bij restaurant The Flying Pig (niet zo’n succes overigens, geen aanrader dus). De taxichauffeur die ons bracht vanaf het hotel reed over Hasting Street naar Gastown. Tot onze stomme verbazing was de stoep van deze straat wel 2 kilomter lang aan beide kanten volledig inbeslaggenomen door daklozen! Tenten, winkelwagens, rolators alles hadden ze en ze zaten in groepjes bij elkaar. De taxichauffeur legde ons uit dat de daklozen een groot probleem zijn in Vancouver. Vanwege het prettige klimaat komen ze uit heel Canada daar heen. Hij vond dat je als je wílde werken je ook kón werken en had geen enkel medelijden met ze. Voor ons was het een triest gezicht op onze laatste avond in Vancouver.

Stoomklok in Gastown

Wat een aanrader

Ondanks de ervaring van de laatste avond hebben we genoten van Vancouver en waren drie nachten eigenlijk te kort. Het oh zo beroemde licht van de westkust, de vriendelijkheid van de Canadezen, de oude klinkerstraatjes, unieke restaurantjes en de prachtige haven. Ik kan het iedereen aanraden!

Dit was deel  van de reeks ‘Marit in Canada’. In deel 2 lees je alles over haar ervaringen op Vancouver Island!

roland-en-marit

Marit en haar man Roland

Marit werkt al jaren in de entertainment business waar zij de belangen berhartigt van bekende Nederlanders zoals Heleen van Royen, Caroline Tensen en Lodewijk Hoekstra. Haar grootste passie is echter reizen, waarbij ze haar dochters (21 en 24) van jongs af aan meesleept. Nu ze wat ouder zijn reist ze weer veel met haar man alleen.