fb
Damespraatjes Damespraatjes

Hanna: ‘Ik eet maar 1.500 calorieën per dag en kom nog steeds aan’

Moedeloos wordt Hanna ervan, ze doet zo haar best, maar ze valt maar niet af. Sinds een half jaar krijgt ze niet meer dan 1.500 calorieën per dag binnen, maar ze valt geen gram af. “Ik snap er helemaal niks van, ik lees overal dat de kilo’s eraf moeten vliegen als je veel minder eet, waarom gebeurt dat dan niet bij mij?”

Het laatste jaar kwam Hanna tien kilo aan. “Dat was niet zo heel gek, want ik heb het er ook echt lekker van genomen als ik er op terugkijk. Mijn relatie met Dirk, met wie ik vijf jaar omging, eindigde en ik had daarvan veel verdriet. Ik at dat niet weg, maar hongerde mezelf uit. Ik kreeg gewoon geen hap door mijn keel, ging stuk van ellende. Het was dan ook niet mijn keuze om met onze relatie te stoppen. Maar Dirk was verliefd geworden op een ander en woont nu met haar samen.”

Het zit op mijn heupen

Na het ergste verdriet staat Hanna weer open voor een nieuwe man. “Ik ben gewoon niet gemaakt om alleen te zijn. Ik vind het saai in mijn eentje. Ik vind het veel gezelliger om samen op de bank te zitten, lekker samen wakker te worden, te seksen maar ook houd ik van lekker eten en een goed glas wijn.” Dat trof want Ivar, haar nieuwe liefde, is ook een echte Bourgondiër. Bovendien houdt hij van koken dus Hanna wordt op haar wenken bediend. Maar al dat lekkere eten gaat inmiddels op haar heupen en buik zitten en dat wil Hanna niet. “Ik dacht: ik moet even pas op de plaats maken. Ik moet op de rem voordat ik helemaal dichtgroei. Ik ben van nature al niet echt een heel slanke den, maar het werd nu een beetje te gek.”

Wortels knagen

Geen probleem, dacht Hanna, die gelijk op het internet op zoek naar tips en tricks ging. Ze vond prima weekmenu’s en was supergemotiveerd. Ivar moest er even aan wennen dat zijn vriendin vaker op een wortel zat te knagen in plaats dat ze genoot van zijn smakelijke toastjes, “Sterker: hij doet met me mee. Hartstikke leuk hoor, maar hij valt wel af en ik dus niet.”

Ik wil niet sporten

Een bevriende diëtiste raadt Hanna aan om te gaan sporten, maar daar moet ze niet aan denken. “Ik haat sporten. Ik heb dat nooit leuk gevonden en het idee dat ik naar een sportschool moet en ik sta te ploeteren tussen die zweterige en protserige sportschooltypes vind ik weinig aantrekkelijk. Nee, ik wil niet bewegen, ik wil gewoon minder wegen door minder te eten. Het frustreert me zo dat het niet lukt. Misschien smokkel ik heel soms, maar niet vaak. En dan heb ik gelijk het volgende probleem: ik ben als de dood dat ik een ziekte heb. Dat mijn schildklier bijvoorbeeld te traag werkt. Ivar vindt dat ik moet stoppen met dat doemdenken en dat ik niet zo bezig moet zijn het verliezen van gewicht.”

Gezellige Hanna

Ivar zegt dat hij Hanna prachtig vindt, ook met die extra kilootjes. Ze vindt dat maar moeilijk te geloven en vermoedt dat hij dat zegt om haar rustig te houden. “Ik word strontchagrijnig van het niet afvallen en ja, dat reageer ik soms af op hem. Hij zegt dat hij me mooi vindt zoals ik ben, ook als ik wat zwaarder ben. Ik geloof hem niet, ik heb het idee dat hij dat alleen maar zegt in de hoop dat ik stop met dat diëten en weer de oude gezellige Hanna wordt. Dat snap ik heel goed. Misschien moet ik dat ook maar gewoon doen, maar dan ben ik zo bang dat ik nog veel dikker word. En of hij me dan nog steeds zo mooi vindt, vraag ik me af.”

Ken jij het 1.500 calorieën dieet?

Herken je het verhaal van Hanna? Heb jij het 1.500 calorieën dieet ook wel eens gevolgd? Wat raad je Hanna aan? Praat mee in de comments onder dit artikel.

Foto door RODNAE Productions via Pexels

11 reacties

Mik -

Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf niet zielig vindt dat je van 1500 calorien niet afvalt. Als je het gevoel hebt dat je te kort gedaan wordt dan houd je het nooit vol. 1500 calorien is niet heel weinig. Als je klein bent, wat ouder of als je niet beweegt dan is dat al snel genoeg. Op https://www.caloriecalculator.nl/afvallen-caloriebehoefte/ kan je uitrekenen hoe veel of weinig calorien je zou moeten eten om hetzelfde te blijven of af te vallen. Bij mij is het 1500 om hetzelfde te blijven. Dat moet ik gewoon accepteren en mijn leven daar op aanpassen. En ik kan best lekker eten hoor! Als je wat speelruimte wil kan je toch wat bewegen.Een half uur wandelen per dag scheelt alweer. De meeste mensen willen dit niet accepteren en denken dat ze recht hebben op minimaal 2000 caloriën per dag. Maar iedereen is anders. Daarom zijn zoveel mensen te dik. Ik accepteer dat ik niet zoveel nodig heb en ben eind 50 en nog heel slank. Niks geen ‘magische diëten’. Ik kan best wel iets lekkers eten maar natuurlijk geen zak chips/koek wegwerken. Zo simpel werkt het.

Janneke -

Sommige mensen hebben de pech dat hun lichaam in spaarstand gaat bij te weinig calorieën/dieet. Zeker na langere periodes van minder calorieën, bovendien is het lastiger om voldoende essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen als je minder eet. Dus in plaats van dat je lichaam de in de kilo’s opgeslagen calorieën verbruikt en je daardoor afvalt, gaat je lichaam simpelweg minder energie proberen te verbruiken. Die wil namelijk dat je zo lang mogelijk kan overleven, dus die wil die vetvoorraad juist zo lang mogelijk als reserve houden. Als je niet voldoende beweegt verlies je gewicht in je spieren, krijg je minder energie en een slechtere conditie. En elke calorie die je meer eet wordt dus zo snel mogelijk in vet opgeslagen, waardoor je al snel weer meer kilo’s erbij hebt. En het grootste probleem is dus dat je die spiraal alleen maar uit kunt komen door je lichaam voor een langere periode voldoende energie te geven, je spieren weer op te bouwen etc. Wat extra lastig is omdat je lichaam in die energiebesparende overlevingsstand is gaan staan. Daar zul je helaas doorheen moeten, je lichaam is hetgene dat ervoor zorgt dat je leeft, dat je liefde voelt, daar mag je best goed voor zorgen. Het is duidelijk moeilijk om van je lichaam en jezelf te houden nu je aangekomen bent, maar meer eten en meer bewegen is de manier om daar te komen. En je bent ’t waard

Naïma -

Hoi ik ben Naïma Voedingsdeskundige en a Personal Trainer. Ik zal hieronder uitleggen waarom die 1500 calorieën niet meer werken.

Die 1500 calorieën werkten in het begin heel goed om je af te laten vallen in gewicht. 🤩

Nou ga nu maar een paar maanden vooruit en je begint meer honger te voelen en meer je hebt meer honger en eet gerust 2 tussendoortjes en je geeft dus toe…. En de weegschaal kruipt weer terug omhoog 😭😭😭

Ja, je zit dus in een 💩 situatie!

Dit is zo FRUSTREREND, want je weet dat je maar 2 opties hebt…

1. Voor altijd weinig calorieën blijven eten en hopen dat je op gewicht kan blijven.
2. Meer gaan eten en aankomen in gewicht

Waarom gebeurt dit ??? 🙄

Metabole Adaptatie…

Weetje, die 1500 calorieën die je nu al langere tijd eet, zorgen er voor dat je niet meer ineen calori tekort zit. Deze 1500 calorieën zijn nu jouw onderhoud calorieën geworden. 😨

Wat er dus is gebeurd, is dat jouw metabolisme zich heeft aangepast aan deze 1500 calorieën om je in leven te houden.

Je lichaam heeft zich aangeleerd om alleen de calorieën die jij jezelf geeft uit te geven.

Dit is dus waarom je in het begin eerst met 1500 calorieën resultaten zag , maar na verloop van tijd is je lichaam hier gewend aan geraakt en kom je op een plateau.
En nu wil je dus een leuk sociaal leven leiden en probeer je je allerlei bochten te wringen om ook mee uit eten te gaan met je vrienden zonder over die 1500 calorieën heen te gaan. 🤯

Oh en nog even een mededing, het feit dat je zo weinig calorieën hebt betekent hoogstwaarschijnlijk dat je naast ver ook spiermassa bent kwijtgeraakt
Waarom zou je je zorgen om spierverlies denk je nu? ➡️ omdat spiermassa je metabolisme versnelt. Dus het verlies van spiermassa zal je metabolisme alleen maar langzamer doen maken. 😱

Maar hè, voordat je nu gaat sippen, nergens voor nodig.
Want…. Je kunt de schade die je hebt aangericht terugdraaien. Hierbij wil je uiteraard op de juiste manier gaan eten dat jouw lichaam nodig heeft en op de juiste manier gaan trainen.

Als jij het zat bent om niet te kunnen eten en genieten van je leven zonder aan te komen,
klik dan op de link hieronder om vrijblijvend met mij in gesprek te gaan.

‼️ Stuur mij een DM of klik op de link in bio ✅

Naïma -

Deze video checken waarin verteld wordt waarom dat die 1500 calorieën niet meer werken.

https://vm.tiktok.com/ZGJggcNem/

Joris -

Overigens staan op http://web.archive.org/web/20230601233437/https://damespraatjes.nl/maar-1-500-calorieen-per-dag/ allemaal nuttige reacties. Kon Hanna daar wat mee?

Esmé van Doornenburg -

Ik ben zelf erg veel afgevallen zonder extreme inspanning met Silhouet Slimming. Vond het echt een super dieet!

Joris -

Goede suggesties, Linda en Bea, maar mevrouw wil niet alleen niet sporten, maar helemaal niet bewegen, aldus het artikel. Behalve dan met de hand naar de mond, kennelijk.

Bep -

Ik volg Project Gezond, als je niet sport mag je naar 1250 calorieën. Is heel gevarieerd en lekker eten. De resultaten zij erg goed.

Bea -

Je hoeft ook niet te sporten in een sportschool. Gewoon meer bewegen is prima. Ga elke dag samen na het eten een flink stuk wandelen in een stevig tempo. Neem vaker de fiets ipv de auto. Maak eens een leuke fietstocht. Bij mooi weer het water op in een kano of sup is ook erg leuk. Ik heb ook een broertje dood aan “sporten”. Maar er zijn genoeg andere leuke beweegmogelijkheden

Linda -

Mijn ervaring: stressen en chagrijnen over mijn gewicht staat afvallen in de weg, zelfs als ik nauwelijks eet. Een positieve houding, vertrouwen in je lichaam en de gedachte aan moeten afvallen een beetje loslaten deed wonderen. En voor wie niet van sporten houdt: ga wandelen!

Joris -

Tja, je kan minderen met eten, maar afvallen werkt alleen als je minder inneemt dan verbruikt. Als je niet van je kont af wil komen om te bewegen zie ik het somber in.

Reageer ook