Last van dikke enkels of opgezwollen benen? Dit kun je eraan doen

Veel mensen hebben geregeld last van dikke, opgezwollen voeten, vooral als ze te lang stilzitten. Dit is niet alleen het geval bij ouderen, ook jongeren kunnen hiermee te maken krijgen, bijvoorbeeld als ze een bureaujob hebben. Zit jij vaak uren voor je baan achter een bureau en merk je ook vaker dat je voeten dikker worden als dit het geval is? Lees dan verder over hoe je dikke enkels en opgezwollen voeten kunt voorkomen of verminderen. 

Hoe krijg je dikke voeten?

We spreken van dikke voeten als één of allebei de voeten gezwollen zijn door overmatige vochtophoping. Dit noemen we oedeem. Er kunnen verschillende oorzaken zijn, zoals ouderdom, langdurig in één houding zitten tijdens werk of een (vlieg)reis, zwangerschap … Maar ook hartfalen of trombose kunnen zorgen voor een opgezwollen voet. In dat geval is het belangrijk dat er medisch onderzoek wordt verricht.

Wat kun je doen aan opgezwollen voeten?

Zorgt het langdurige zitten tijdens je werk voor dikke enkels? Dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen.

De eerste en meest belangrijke tip die je overal online leest, is meer bewegen. Sta af en toe tijdens het werken op en loop een rondje. Ga tijdens de lunch een half uurtje een frisse neus halen en beweeg genoeg, zodat de doorbloeding in je benen weer in beweging komt. Bewegen is ook heel goed voor je vochthuishouding. Voor een volwassene worden 10.000 stappen per dag aangeraden. Naast meer bewegen, is het ook een aanrader om meer te drinken.

Meer dagelijkse aanpassingen

Eet je graag veel zout op je friet? Dan hebben we minder leuk nieuws: zout houdt vocht vast in je lichaam, dus minder zout eten kan ook een invloed hebben op je dikke voeten.

Mocht dit allemaal niet helpen, dan kan het ook handig zijn om tijdens het werken af en toe je voeten op een bankje te leggen, zodat je enkels hoger komen te liggen. Ook kan het dragen van compressiekousen helpt om de vochtafdrijving in je benen te reguleren. Deze kousen moet je ‘s ochtends aandoen, vóór je gaat bewegen.


Reageer ook