Damespraatjes Damespraatjes

Kun je stoppen met roken en tegelijkertijd afvallen?

Eén van de bekendste goede voornemens is afslanken, een tweede is stoppen met roken. En je hebt natuurlijk mensen die dit willen combineren. Maar is dat niet te veel gevraagd? Is het wel mogelijk? En hoe komt het nou dat je door te stoppen met roken aankomt? En is het uberhaupt wel mogelijk om af te vallen en te stoppen met roken tegelijk?

Hoe komt het dat je aankomt?
Roken versnelt je stofwisseling, je kunt daarom als je rookt meer eten zonder dat je aankomt. Als je stopt gaat je stofwisseling weer terug naar het normale ritme waardoor je van een zelfde hoeveelheid voedsel ineens kunt aankomen. Een andere oorzaak is dat mensen die stoppen met roken op zoek gaan naar iets om het roken te vervangen, en heel vaak is dat eten. Het laatste belangrijke punt is dat roken je smaak en reuk vermindert. Als je stopt is na 2 dagen je smaak en reuk weer terug waardoor alles wat je eet en drinkt ineens veel meer smaak heeft. En als iets lekker is wil je er vaak meer van eten of drinken.

Stoppen met roken én afvallen?
Eigenlijk is het niet echt aan te raden om te stoppen met roken en tegelijkertijd te willen afvallen. Beide dingen zijn namelijk heel moeilijk dus het is beter om eerst te stoppen met roken en daarna pas te gaan afvallen. Maar uiteraard is het wel mogelijk om het aankomen te beperken. Let daarom goed op je eetpatroon en let vooral op alle extra’s die je snoept om het roken te vervangen. Het is natuurlijk geen goed idee om de sigaret te vervangen door taart, grote koeken of snacks. Als je het echt wilt vervangen neem dan een lolly, zuurtje of suikervrij kauwgompje. Probeer daarnaast lekker veel te bewegen, dit heeft namelijk meerdere voordelen: sporten vergroot je spiermassa en hoe meer spieren je hebt hoe sneller je stofwisseling. Met sporten verbruik je ook heel veel calorieën waardoor je makkelijker op gewicht blijft of zelfs kunt afvallen (als je meer verbruikt dan je binnenkrijgt). Daarnaast leidt bewegen je af waardoor je minder denkt aan roken.

Lekkere dingen inplannen

Als je stopt met roken zorg dan voor een gezonde en gevarieerde voeding, eet zeker niet te weinig en ontzeg jezelf niet teveel. Dat maakt je alleen maar gefrustreerd waardoor je weer makkelijker naar een sigaret grijpt. Zou je normaal gesproken gaan afvallen met een dieet van bijvoorbeeld 1200-1400 kcal per dag dan kun je als je stopt met roken het beste beginnen met rond de 1800 kcal per dag. Plan ook een paar lekkere dingen in die je van de sigaret afhouden, als je goed plant kan dit prima. Je blijft dan in ieder geval op gewicht maar valt zelfs misschien iets af.

Pas op met alcohol

Let vooral op met alcohol als je ook wilt stoppen met roken, door alcohol te drinken wordt de behoefte aan een sigaret nog groter. Voorlopig dus liever even helemaal geen alcohol tot je sterk genoeg bent om nee te zeggen tegen die sigaret.

Je wordt mooier door te stoppen

Zet voor jezelf ook weer even op een rijtje waarom je zo graag wilt stoppen met roken. Het kost veel geld, het stinkt, je gaat er zelf van stinken, je krijgt er een vieze adem en gele/bruine tanden van, je krijgt eerder rimpels, je hebt meer kans op longkanker en andere ernstige ziekten en je wordt hoogstwaarschijnlijk een stuk minder oud dan iemand die niet rookt.

Tandenpoetsen

Heb je toch ineens enorme trek in een sigaret of juist in iets ongezonds? De simpele oplossing even je tandenpoetsen kan dan soms best goed helpen. Door de frisse smaak in je mond krijg je minder trek in eten en in een sigaret. Helpt dit nog niet? Zoek dan afleiding door een rondje te gaan wandelen.

Leg je er bij neer als je toch wat aankomt. Die kilo’s krijg je er wel weer af. Het is veel schadelijker voor je lichaam om te roken dan die paar kilo extra, die kun je er tenslotte weer afkrijgen waarmee je ook gelijk je gezondheid terug krijgt. Met roken kun je je gezondheid voor altijd verpesten.

Ervaringsdeskundige
We kunnen natuurlijk allemaal tips en adviezen geven hoe je stoppen met roken en afvallen kunt combineren maar hoe gaat het dat nou in de praktijk? Lees hier het verhaal van een deelneemster van de website en hoe het haar verging toen ze stopte met roken.

“Ik ben een tijdje geleden gestopt met roken en ik rookte zeker wel 30 sigaretten per dag. Een echte nicotine verslaafde. Na meerdere stoppogingen ben ik m.b.v. een stopcoach van stivoro gestopt. Deze begeleidde mij telefonisch en dit was echt ontzettend fijn. Echter ik ging mijn behoefte aan nicotine compenseren met eten. Het eten smaakte mij ook vele malen beter dan voorheen moet ik zeggen. Ik heb in het begin wel geprobeerd ook te gaan lijnen maar dit was een slechte combinatie die ik niet op kon brengen. Na het eten ging ik altijd een sigaret roken en nu nam ik een toetje welke ik nog nooit had gegeten. Had ook de hele dag door zin in van alles en nog wat. Kortom mijn hele eetpatroon is veranderd door het stoppen met roken. Aanleg om overgewicht te hebben was er altijd al wel. Als tiener ook een periode veel te zwaar geweest en na de zwangerschappen ook maar nog nooit zoveel als nu. Roken stilde bij mij ook de trek in iets. Ik ben nu onder begeleiding van een diëtist om gezond te eten. Maar ik vind het heel erg moeilijk om af te vallen en de motivatie te behouden. De toegenomen trek blijft ook wel. Bij momenten waar ik vroeger een sigaretje nam heb ik nu de neiging om dan te gaan eten En daarvan moet ik me steeds bewust zijn. Waarom ik wil eten. Heb ik trek of kan ik dat ook anders oplossen. Bewegen helpt eigenlijk ook veel beter en achteraf voel ik me daar dan ook goed bij. Je moet er alleen meer voor doen dan voor het eten. Probeer ook niet meer zoveel in huis te halen zodat ik ook niet in de verleiding kom. Met roken kun je stoppen maar met eten niet en dat blijft het verschil, daar moet je keuzes in maken, verstandige keuzes.”

Kijk voor meer informatie over stoppen met roken eens op http://www.rokeninfo.nl/publiek/info-over-stoppen

Bron Valtaf.nl


1 reactie

elektrische sigaret -

goed artikel.

Reageer ook