Kopen we minder luxe telefoons dan eerst door BKR registratie?

Het is heel erg, maar ik kan niet meer zonder mijn telefoon. Appen en bellen is handig, maar dit is niet hetgeen wat hem voor mij zo onmisbaar maakt. Waar ik vooral aan gehecht ben? De camera, waarmee ik de mooiste foto’s van mijn dochtertje maak. Het foto album, waar ik waardevolle momenten kan terugzien. De navigatie, als ik weer eens hopeloos verdwaald ben. De rekenmachine, als ik berekeningen moet maken waar ik zelf nooit uit zou komen. Mijn telefoon is dus zo veel meer dan iets om mee te bellen…

Telefoon op afbetaling

Niet alleen ik denk er zo over. Zo goed als heel Nederland is over op de smartphone. Hierbij kiezen we het liefst een zo nieuw en uitgebreid mogelijk model. Kort geleden was dit ook met een ‘kleine beurs’ geen probleem. Kon je het toestel niet direct in de winkel afrekenen? Dan kocht je hem toch met een abonnement op afbetaling. Toch ging dit vaak mis. Mensen kochten een toestel dat ze eigenlijk niet konden betalen en raakten in de financiële problemen doordat ze de maandelijkse lasten niet op konden brengen.

BKR registratie

Hier kwam een oplossing voor. Sinds 1 mei 2017 krijg je bij een toestel vanaf € 250 een BKR registratie wanneer je deze op afbetaling koopt. Betaal  je de abonnementskosten niet (op tijd)? En lukt dit ook niet na diverse aanmaningen? Dan krijg je een negatieve BKR registratie. Deze negatieve registratie kan weer gevolgen hebben voor andere leningen, zoals bij het afsluiten van een hypotheek.

Koopgedrag consument

UnitedConsumers was benieuwd naar het effect van deze maatregel op het koopgedrag van hun klanten en deed een onderzoek. Wat blijkt? Het koopgedrag is daadwerkelijk veranderd. Vanaf een krediet van € 250 krijgt de klant een BKR registratie, daarvoor moet het krediet per maand hoger zijn dan € 10. Voor de invoering van de BKR registratie bij mobiele abonnementen koos 71% van de klanten voor een telefoon met een krediet hoger dan € 10 in de maand. Na de invoering neemt nog maar 31% van de klanten met telefoon een krediet hoger dan € 10 in de maand. Ze kiezen vaker om bij te betalen om zo onder de grens van € 250 te blijven.

De BKR registratie zorgt er niet voor dat mensen eerder voor een sim-only kiezen. Voor de invoering van de BKR registratie koos 34% van de klanten een telefoon, na de invoering is dat 33%. Een te verwaarlozen verschil.

Wat doe jij?

Zelf heb ik een sim-only abonnement. Hier heb ik zelf een iPhone bij gekocht. Heel fijn, want zo loop ik die registratie mis. Hoe heb jij het momenteel geregeld? Ik ben heel benieuwd. Praat mee in de comments onder dit artikel.


Reageer ook