Jouw klanten nieuwsbrieven gaan sturen? Zo pak je dat aan!

Acht jaar geleden startte ik mijn eigen schrijfbedrijf. Ik wilde graag freelancen zodat ik de zorg voor mijn mannen en werk zelf kon indelen. Ik had geen idee wat er allemaal bij kwam kijken, maar begon gewoon. Wat ik gelijk leerde is dat het versturen van nieuwsbrieven niet alleen belangrijk is, maar ook leuk.

Soms zakt de moed me in de schoenen als ik mijn mail open. Tussen de mailtjes van vriendinnen, theaters en filmhuizen ontvang ik vele nieuwsbrieven. Sommige klik ik niet eens open, maar de meeste lees ik wel. Omdat ik geïnteresseerd ben in het bedrijf van de afzender. Nieuwsbrieven zie ik als een reminder, soms informatief, soms een mooie aanbieding en soms iets minder interessant.

Hoe valt je brief op?

Als je een eigen bedrijfje hebt, is het versturen van nieuwsbrieven belangrijk. Je bindt mensen aan je bedrijf, je houdt ze ermee op de hoogte van wat je doet en je kunt je product of site weer onder de aandacht brengen. Maar hoe valt jouw nieuwsbrief op tussen de vaak overvolle mailbox van je klanten?

Nieuwsbrieven versturen met Flexmail maakt het een stuk makkelijker voor je. Flexmail helpt je bij het ontwerpen van nieuwsbrieven die opvallen en waarmee het doel, de aandacht van de ontvanger vangen, wordt bereikt. Middels een programmaatje kun je elementen slepen die je graag in je nieuwsbrief wilt hebben. Dan moet je denken aan illustraties, lijnen, maar ook buttons. In de voorgebouwde e-mail blokken kun je de tekst zetten. Deze templates kun je dus vullen met tekst en afbeeldingen. De look & feel van je nieuwsbrief bepaal je zelf. Dus de kleuren en het logo van je bedrijf kun je terug laten komen in je brief.

Wat vind je lezer leuk?

Je verstuurt je nieuwsbrief natuurlijk niet zonder reden. Je wilt een boodschap overbrengen en deze zo verpakken dat je lezer nieuwsgierig wordt. En de mail aanklikt. De resultaten zijn meetbaar en zo kun je zien wat je doelgroep het interessants vindt. Meten kan via link tracking en met deze informatie kun je zien wie op welke onderwerp klikt. Daar ligt kennelijk de interesse. Handig om te weten, want dan kun je de volgende keer een nog specifiekere doelgroep aan schrijven.

Tips voor goede nieuwsbrief

Oké, je hebt dankzij Flexmail een goede template, maar die moet natuurlijk wel worden gevuld. Hoe doe je dat?

1. Schrijf makkelijk

Schrijf zoals je praat. Of: schrijf makkelijk. Ja, dat is makkelijk kletsen als je schrijver bent, maar als je minder goed bent met woorden is dat lastig. Vandaar dat het belangrijks is dat je boodschap goed overkomt en die komt het beste over als je ‘m opschrijft zoals je het iemand zou vertellen.

2. Wat wil je zeggen?

Wat is de boodschap die je je klanten wil laten lezen? Wil je ze overhalen om iets te kopen, wil je ze iets laten lezen of wil je ze ergens voor uitnodigen? Zorg dat je doel duidelijk is.

3. Actie in de taxi!

Belangrijk is ook om een Call to Action (CTA) in je nieuwsbrief te verwerken. Een CTA is het doel van je nieuwsbrief. Je wilt dat de lezer van je brief doorklikt naar een blog, of je hoopt dat hij zich aanmeldt voor een bijeenkomst. Om je lezer in beweging te krijgen, is het handig een link op te nemen waarop kan worden geklikt.

Je zult zien dat met simpele trucjes je je lezer sneller kunt bereiken. Het is leuk om te merken dat je klanten je nieuwsbrief graag lezen en in actie komen. Dat is waar je het tenslotte allemaal voor doet.


Reageer ook