In de winter doortrainen voor een triatlon? Zo doe je dat!

In mei 2016 deed mijn vriend Ward mee aan de Ironman 70.3 in Aix-en-Provence. Voor zowel hem als mij was dit een erg bijzondere dag. Na maanden van trainen, doorzetten en soms flink afzien was het dan ook geweldig om al deze uren in de wedstrijd te mogen steken. Samen met zijn ouders bekeken we de wedstrijd en mochten we Ward aan de finish verwelkomen. 

Wat ik die dag meemaakte, deed iets bijzonders met me. Triatlon had mij altijd een mooie sport geleken, maar er zelf aan meedoen? Dat nooit! Toch heb ik me dit jaar voor het eerst opgegeven voor een olympische triatlon in Amersfoort. Als dat bevalt zou het heel goed kunnen dat ik ga doortrainen voor de halve Ironman in Aix-en-Provence volgend jaar.

Als ik aan dit sport-event mee wil doen, zal ook ik er hard tegenaan moeten. Een halve Ironman bestaat uit een zwemtocht van 1,9 kilometer, een fietstocht van 90 kilometer en daar bovenop een halve marathon (21,1 kilometer). Moet te doen zijn, maar dan zal ik ook deze winter moeten doortrainen. Hoe doe je dat?

In de winter doortrainen voor een triatlon? Zo doe je dat!

1. Zwemmen

Bij triatlon zwem je over het algemeen in natuurwater. Zomers is dit lekker, maar in de winter is het vaak veel te koud. Zelfs met pak vinden veel mensen het niet prettig en zoeken dan ook liever het zwembad op. Helemaal niet erg! Let er bij het zwemmen in een zwembad wel op dat je bij de kanten niet te hard afzet, dit doe je in natuurwater immers ook niet. Ook is zwemmen in een 50 meter bad vaak prettiger dan een 25 meter bad, om de ‘winst’ die je van het afzetten aan de kant behaalt tot een minimum te beperken.

2. Fietsen

Buiten fietsen is het leukste en lekkerste wat er is! Zelf kom ik zo ongelofelijk tot rust wanneer ik op mijn fietsje door de weilanden race. Als het koud en guur is buiten kan je natuurlijk gewoon op je fiets stappen, maar je kunt het fietsen ook op de spinningfiets of fietstrainer doen. Het haalt het niet bij een lange dijk, uitgestrekt weiland of geasfalteerde weg met wind mee, but it does the trick.

3. Hardlopen

Net als zwemmen en fietsen kan je ook je hardlooptraining naar binnen halen. Een loopband is in dit geval ideaal. Ook fijn aan een loopband is, dat je hier erg goed verschillende tempo’s kunt oefenen en leren zo constant mogelijk op dit tempo te rennen. Buiten is dit vaak lastiger, omdat (in plaats van de band) jij dan het tempo houdt.

Tot slot: wanneer je voor een triatlon traint, is het verstandig er ook nog wat andere oefeningen naast te doen. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse yogasessie of  bodypump les. Het zijn allemaal manieren om het binnen trainen leuk, slim en effectief te maken. Zo weet je zeker dat je topfit bent, wanneer je weer naar buiten kunt.

Een loopband, spinningfiets of gewichten kopen? Kijk eens op de website van Betersport.be!


Reageer ook