Hoofdpijn na een massage? Hier komt dat door en zo voorkom je het!

Ik vind het heerlijk om mij zo nu en dan te laten masseren. In Amsterdam deed ik het tijdens mijn zwangerschap om de week, zeker op het einde. Ik sliep ’s nachts slecht, had heel veel pijn en kon niet meer van de zwangerschap genieten. De massages hebben mij er op het laatst echt doorheen gesleept. Nu wij in Bussum wonen heb ik nog geen nieuwe massage salon gevonden (tips welkom!), maar ik wil het zeker weer oppakken. 

Massages zijn voor mij heel ontspannen, maar wel heb ik soms last van hoofdpijn na de massage. Ik was heel benieuwd hoe dit komt en nog belangrijker: hoe ik het kan voorkomen. Op onderzoek uit!

Hoofdpijn na een massage? Hier komt dat door!

1. Te veel spanning

Tijdens een massage is het belangrijk om je lekker te ontspannen. Zo kan je optimaal onder handen worden genomen en heb je het minste last van het losmaken van pijnlijke knopen. Lig je toch gespannen op de tafel en ben je je eigenlijk constant tegen de massage aan het verzetten? Dan kan dit hoofdpijn tot gevolg hebben.

2. Te veel druk

Als je het niet gewend bent om gemasseerd te worden, is het belangrijk dat jouw masseur hier rekening mee houdt. Je spieren moeten wennen aan het gemasseerd worden en het is helemaal niet prettig als wanneer je als ‘beginner’ onder handen wordt genomen alsof je het al jaren doet. Geef het dus altijd aan wanneer je voor het eerst (in een lange tijd) op de massagetafel ligt.

massage-2717431_960_720

3. Uitgedroogd

Zorg ervoor dat je voordat je naar je massage toegaat, je voldoende hebt gedronken. Tijdens een massage heb je het vaak warm en verwijden de bloedvaten zich. Hierdoor kan je sneller last krijgen van uitdrogingsverschijnselen, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn. Bij veel massagesalons krijg je voor de massage een glas water aangeboden. Neem hem lekker aan, dit is niet voor niets.

4. Afvalstoffen die vrijkomen

Heb je veel knopen en stijve spieren? Dan zal de masseur deze zo goed mogelijk proberen los te maken! Hier kunnen wat afvalstoffen bij vrijkomen. Dit kan geen kwaad, maar het kan wel voor hoofdpijn zorgen. Door voor en na de massage goed te drinken kan je dit zo veel mogelijk proberen te voorkomen.

5. Schommelingen in bloedsuikerspiegel 

Ga nooit met een lege maag op de massagetafel liggen! Zorg ervoor dat je altijd wat hebt gegeten voordat je je onder handen laat nemen. Schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen ervoor zorgen dat je hoofdpijn kunt krijgen.

Samengevat

Kortom: drink zowel voor als na de massage voldoende water, eet vooraf iets kleins, probeer je volledig te ontspannen en geef aan welke druk jij prettig vindt. De kans is groot dat je bij je volgende massage zo veel minder last van hoofdpijn zult hebben!

Reageer ook