Hoeveel calorieën moet ik verbranden om 1 kilo af te vallen?

Als je besluit af te willen vallen, is kennis macht. Kennis over wat je wel en  niet mag eten, kennis over wat je wel en niet mag drinken en kennis over hoeveel calorieën je moet verbranden om af te vallen. Want ja, je kan wel in het wilde weg gaan dieten. Maar een strategie werkt altijd beter en efficiënter. Wij gingen op zoek naar het antwoord op de vraag: hoeveel calorieën moet ik verbranden om 1 kilo af te vallen?

Het zal je niks verbazen, maar als je af wilt vallen, zul je meer calorieën moeten verbranden dan tot je nemen. Eet je veel minder dan je verbrand, dan val je snel af. Eet je een beetje minder dan je verbrand, dan val je minder snel af. Simpel.

Het Voedingscentrum geeft aan dat je 7.000 calorieën moet verbranden om 1 kilo af te vallen. Als je in één week dus een kilo wilt afvallen, zul je elke dag dus een calorieëntekort van 1000 calorieën moeten creëren. Dat is best veel!

Een volwassen vrouw heeft ongeveer 2.000 calorieën per dag nodig. Het is erg ongezond om nog maar 1.000 calorieën per dag binnen te krijgen, dus je kan het op een andere manier compenseren: door te sporten!

Voorbeeld: Eet 500 calorieën per dag minder en beweeg elke dag 45 tot 60 minuten flink. Hiermee zal je ook ongeveer 500 calorieën verbranden. Op deze manier creëer je een tekort van 1.000 calorieën. Als je dit de hele week volhoudt zal je ongeveer 1 kilo zijn afgevallen.

Je ziet het al… Dat is flink aanpoten! Je kan er dus beter voor kiezen om iets minder dan één kilo per week af te vallen. Ga voor 500 – 750 gram per week. Dan hoef je iets minder hard te sporten en kan je wat rustiger afvallen.


Reageer ook