Handige fototips voor vrouwen met een webwinkel

Het hoeft geen betoog, wanneer artikelen er mooier en aantrekkelijker uitzien zullen ze vaker worden besteld. Voor een serieuze webwinkel, hoe klein of groot, is het daarom belangrijk dat de productfoto’s helder, duidelijk en scherp zijn en een zekere professionaliteit uitstralen. Baby- en kinderkleertjes moeten haast tastbaar zijn voor online winkelende moeders, bijouterieën moeten stijlvol overkomen en de foto’s van decoratieve woning items moeten tot de verbeelding van bezoekers kunnen spreken.

Is een smartphone geschikt voor productfoto’s?

Het mag gezegd worden dat de geavanceerdere smartphones vaak over pittige camera’s beschikken die foto’s in een erg hoge resolutie kunnen maken. Het grote nadeel van telefoon-camera’s is dat ze in wezen zijn ontworpen voor een automatische bediening, waarbij het toestel de condities inschat. Bij een handmatige bediening is de controle over de lensopening, sluiter en lichtgevoeligheid gecompliceerd en traag.

Een beginnende huismoeder die wat spullen via Marktplaats of eBay verkoopt zou nog kunnen volstaan met smartphone foto’s, maar voor een vrouwelijke ondernemer met een fulltime online winkel is de aanschaf van een spiegelreflexcamera of een systeemcamera haast onvermijdelijk. Overigens zijn de instap modellen van gerenommeerde merken als Canon en Nikon goedkoper dan een iPhone 7 of een Samsung Galaxy S8 smartphone.

Consistente kwaliteit van de productfoto’s

Voor een webshop is het belangrijk dat in een bepaalde categorie alle producten onder dezelfde condities worden gefotografeerd. De bezoeker moet een objectieve vergelijking kunnen maken. En wanneer een bepaald artikel van meerdere kanten wordt gepresenteerd is het belangrijk dat de instellingen van de camera gelijk blijven, zodat het duidelijk is dat het om hetzelfde artikel gaat.

Spiegelreflexcamera’s en systeemcamera’s kunnen eenvoudig handmatig worden ingesteld. De kwaliteit van de foto’s wordt hierdoor niet alleen beter, maar vooral consistenter. Over het handmatig instellen van een camera is er online veel informatie te vinden. De gerenommeerde productfotograaf Eberhard Schuy heeft zelfs een gratis ebook op zijn website geplaatst, waarin de meest essentiële functies gedetailleerd worden uitgelegd.

Een ander groot voordeel van een spiegelreflexcamera of systeemcamera is dat de lens verwisseld kan worden. Bij productfotografie kan de lens afgestemd worden op de condities op de ‘set’. Is de ruimte beperkt, dan kan een lens met een brede hoek worden gebruikt. En indien de verkoopitems klein zijn in afmeting, bijvoorbeeld handgemaakte oorbellen, kan voor een macro lens worden gekozen.

Creëer een bescheiden set

Foto’s zijn een weerkaatsing van licht. Hoe beter en gecontroleerder de lichtinval op een product, hoe helderder en scherper het product op de foto komt. Richt in de werkkamer een hoekje in om producten optimaal te positioneren en te belichten. Ook hierover zitten in het gratis ebook van Eberhard Schuy veel praktische adviezen. De belichting op de mini-set kan tegenwoordig makkelijk aan het budget van de onderneming worden aangepast. De investering in goede productfoto’s zal zichzelf snel terug verdienen, in de vorm van een hogere omzet in de webwinkel.


Reageer ook