Gezond eten, maar geen inspiratie? Binnen 1 minuut een gezond weekmenu!

Bijna al mijn vriendinnen zijn er wel mee bezig: gezond eten. In eerste instantie zeggen ze allemaal dat ze wel wat kilo’s kwijt mogen, maar als je doorvraagt waarom ze willen afvallen valt mij op dat er bij iedereen iets heel belangrijks aan ten grondslag ligt: hun gezondheid. Grappig, want zo is het ook bij mij. Waar ik als tiener graag wilde afvallen om er beter uit te zien, is die wens er nu omdat ik gezond en fit oud wil worden. Helaas maakt dat het afvallen niet makkelijker. In een wereld met zo veel verleiding en een constant gebrek aan tijd, is het heel lastig. Gelukkig zijn er manieren om het makkelijker te maken. We praten erover in dit artikel. Gezond eten, maar geen inspiratie? Binnen 1 minuut een gezond weekmenu!

Als je dit leest heb jij -net als ik- waarschijnlijk de behoefte om gezonder te gaan leven. Heel goed, dit voornemen is de eerste stap! Je weet ongetwijfeld dat je er met een voornemen alleen niet bent, maar de intentie is in ieder geval gezet. En dat is wat mij betreft een compliment waard! Maar hóé pak je het nou aan, dat gezonder leven? Ik deel graag mijn tips met jou!

Roer om? Pas je koers wat aan!

We hebben het ons allemaal weleens voorgenomen: morgen gaat het roer om. Alle koekjes gaan de prullenbak in, ik ga elke dag sporten en ik schrap alle koolhydraten. Eén ding is zeker: hier val je zeker van af. Maar een ander ding is ook zeker: je houdt dit niet langer dan een week vol. Waarom? De verandering is te ingrijpend en dat werkt nou eenmaal niet. Ik zeg; gooi niet het roer om, maar pas alleen je koers wat aan. Zo houd je het beter vol en blijft het leven leuk.

Voedingskeuzes

Om af te vallen moet je minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Je kunt dan heel weinig eten, maar ook hier geldt: dat houd je nooit vol. Blijf voldoende eten en kies voor gezonde producten die goed verzadigen. Kies voor eiwitrijke voeding waar je goed vol van zit. Kies voor veel verschillende producten en eet lekker veel groente. Fruit is belangrijk. Het bevat vitaminen en vezels, maar ook veel suiker. Houd het dus bij twee porties per dag. Kies je voor een koolhydraatarm dieet? Wees er dan alert op dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Eventueel kun je psylliumvezels gebruiken. Drink hierbij voldoende water, om verstopping te voorkomen.

Gezond weekmenu

Een goede planning is belangrijk als je gezonder gaat eten. Je moet voldoende goede producten in huis hebben en per dag duidelijk vaststellen wat je gaat eten. Een makkelijke manier om dit te doen, is aan de hand van een gezond koolhydraatarm weekmenu. Dit kun je zelf opstellen, maar de kans is dan aanwezig dat je niet de juiste of voldoende gevarieerde voeding binnenkrijgt. Via Menuut heb je binnen één minuut een gezond weekmenu voor 5 dagen (in het weekend kies je lekker zelf). De recepten zijn koolhydraatarm, lekker en eenvoudig te bereiden. Je krijgt er een kant en klare boodschappenlijst bij. Super handig. Hele goede tip 🙂

Bewegen

In theorie is het mogelijk om af te vallen zonder extra beweging. Wij adviseren echter wél om je hoeveelheid beweging wat te verhogen. Alleen al door elke ochtend, middag of avond een half uurtje stevig te wandelen, ben je goed bezig. Je verbrandt calorieën, werkt aan je conditie en het helpt je te ontspannen. Op de lange termijn zal je merken dat een dagelijkse wandeling je helpt gezond te blijven. Zelf wandel ik op doordeweekse dagen een half uur en in het weekend vaak een uur. Geeft een goed gevoel!

Zou jij werken met een gezond weekmenu?

Op wat voor manier probeer jij de kilo’s onder controle te krijgen? Zou jij ook een gezond weekmenu proberen? Ik ben heel benieuwd? Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Vinden we gezellig 🙂

Afbeelding: Brooke Lark via Unsplash

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over! 

Reageer ook