Damespraatjes Damespraatjes

Gezond koken op de barbecue? Zo doe je dat!

Hebben jullie de barbecue dit jaar al aangehad? Wij hebben een mega Green Egg in de tuin en die gebruiken we het hele jaar door. Omdat we zo vaak barbecuen, probeer ik het bij voorkeur zo gezond mogelijk te houden. Hierdoor kan je het prima elke week doen, zonder dat je er op termijn zwaarder en zelfs ongezonder van kunt worden. Benieuwd hoe je zo’n gezonde barbecue op een lekkere manier vormgeeft? Lees mee!

Veel groenten

Eigenlijk is er weinig zo lekker én gezond als groente. Over het algemeen bevat het veel goede voedingsstoffen en ze zijn nog eens veelzijdig in gebruik ook. Laat groenten daarom eens in de hoofdrol staan tijdens het barbecuen. Kijk naar de onderstaande courgettekoekjes! Of denk aan een lekkere groentespies met verschillende soorten groente, maar ook halve aubergines (en daarna aftoppen met burrata en granaatappel) of hele puntpaprika’s zijn heerlijk om op de barbecue of OFYR bbq te grillen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Kamado Express (@kamadoexpress)

Zelf de sausjes maken

Kant-en-klare sausjes uit flesjes en potjes zijn makkelijk en vaak ook heel erg lekker. Wat ze zo lekker maakt? De enorme hoeveelheden suiker, zout en andere smaakstoffen. Af en toe natuurlijk niks mis mee, maar als je voor een gezonde barbecue gaat, kan je ze beter links laten liggen. Maak eens zelf een mayonaise en gebruik deze als basis voor een lekkere zelfgemaakte cocktailsaus. Serveer ook een knoflook-bieslook saus op basis van Griekse yoghurt, bereid je eigen chimichurri en maak een satésaus from scratch. Het kost wat meer tijd dan een paar flessen op tafel zetten, maar het is zo veel lekkerder! Wist je trouwens dat je een warme saus, zoals een satésaus heel mooi warm kunt houden op een OFYR? Je zet de pan gewoon op de rand en de saus blijft goed op temperatuur. Niet gek dat mijn man al maanden vraagt of we please een OFYR kopen mogen.

Kwaliteit boven kwantiteit

Voorgegaarde hamburgers, veel te zoute worstjes, een kansloos sateetje én een kilo-knaller biefstuk: dat is wat ik op de meeste barbecues in Nederland voorbij zie komen. Net als de sausjes geldt hier: geen probleem als je hier naar op zoek bent, maar gezond (en lekker) is het niet. Kies voor één of twee soorten vlees en ga bij voorkeur voor biologische opties van een goede slager. Je eet zo minder voor hetzelfde geld, maar trust me: je geniet er echt veel meer van. Niet alleen smaakt kwaliteitsvlees lekkerder, ook voor je lijf is het veel beter.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Kamado Express (@kamadoexpress)

Volkorenbrood

Hebben jullie tijdens een barbecue ook altijd wit stokbrood op tafel staan? Lekker om in alle vette sausjes te dippen? Jummie! Wit stokbrood is natuurlijk goddelijk, maar bevat nauwelijks vezels en geeft je dus maar kort een verzadigd gevoel. Kies hier liever voor volkorenbrood. Zo kan je wél lekker (in de zelfgemaakte sausjes) dippen en worden je darmen er ook nog eens blij van.

 


Reageer ook