Waarom fruit eten extra belangrijk is voor kinderen

Nu de zomervakantie is afgelopen en de scholen weer zijn begonnen, hebben wij thuis weer extra aandacht voor onze gezondheid. Tijdens de vakantie zijn we iets makkelijker met eten, drinken we meer alcohol, gaan we later naar bed en sporten we minder. Helemaal niet erg voor een korte periode, maar wel zaak om het gezonde leven na de vakantie weer op te pakken. We koken gezond, laten de alcohol staan, gaan weer naar de sportclubjes, duiken op tijd ons bed in en elke dag twee stuks fruit. Niet alleen belangrijk voor mijn man en mij, maar ook zeker voor de kids. In dit artikel vertel ik waarom fruit eten zo belangrijk is voor kinderen. Lees je mee?

Vitaminen

Fruit bevat essentiële vitaminen die belangrijk zijn voor het op peil houden van je gezondheid. Varieer lekker met verschillende soorten fruit; elke vrucht heeft weer andere voedingswaarden en vitaminen. Als extra boost zou je de kids ook een supplement kunnen geven, bijvoorbeeld Sambucol vlierbessenextract. Let op: een supplement is geen vervanging van gezonde en gevarieerde voeding. Het vormt een aanvulling hierop.

Koop je een product van Sambucol? Dan krijg je er (zo lang de voorraad strekt) een gratis fruitdoosje bij. 

Vezels

Fruit bevat veel goede voedingsvezels. Vezels zijn belangrijk voor de gezondheid van je darmen en zorgen voor een normale stoelgang. De meeste volwassenen en kinderen krijgen dagelijks  onvoldoende vezels binnen. Door dagelijks te kiezen voor volkoren producten, groente, fruit, peulvruchten en noten zorg je ervoor dat je wel aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels komt. Lekker en goed voor je gezondheid!

Natuurlijk zoet

Snoep, sapjes en koek; allemaal erg lekker, maar niet zo goed voor de gezondheid. Hebben kinderen zin in wat zoets? Geef ze dan een lekker stuk fruit. Fruit is ook zoet, maar bevat ook gezonde vezels en goede voedingsstoffen. Natuurlijk mogen kinderen echt wel af en toe iets lekkers, maar zorg ervoor dat de basis van de voeding gezond is. Ook hier gaat de 80-20 regel op: 80 procent gezond, 20 procent minder gezond.

Gevarieerd leren eten

Veel kinderen zijn dol op pasta, pannenkoeken, friet en boterhammen met pindakaas. Het is belangrijk om kinderen al vanaf jonge leeftijd met een divers aanbod aan smaken en texturen in aanraking te laten komen. Zo leren ze wat gezond eten is en wennen ze aan verschillende smaken. Elke groentesoort en fruitsoort heeft weer andere goede eigenschappen. Maak daar gebruik van en bied de kinderen alles aan! Niet altijd vinden ze het direct lekker. Blijf het gewoon proberen en varieer in de bereiding en garing van het product. Mijn kinderen houden bijvoorbeeld niet van warme paprika, maar eten het wel heel graag rauw.

Voldoende fruit eten?

Hoe zorg jij ervoor dat je kinderen gezond en gevarieerd leren eten? En is dit iets wat makkelijk gaat of heb je er best wel wat moeite mee? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over! 

Foto door Anastasia Shuraeva

Reageer ook