Damespraatjes Damespraatjes

Dit zijn de meest gemaakte fouten die leiden tot darmproblemen

Misschien wist je het al wel: de gezondheid van je darmen is van invloed op de gezondheid van je hele lichaam. Zo hebben darmproblemen invloed op meer dan alleen je stoelgang! Gezonde darmen zijn belangrijk voor je immuunsysteem, je mentale-gezondheid en je algeheel welbevinden. En hoewel je er dus waarschijnlijk alles aan doet om goed voor je darmen te zorgen, maak je mogelijk toch fouten die leiden tot darmproblemen.

Dit zijn de meest gemaakte fouten die leiden tot darmproblemen

Maag-, darm- en leverartsen Michael Dann en Niket Sonpal spraken met gezondheidswebsite Well + Good over deze fouten. Margriet schreef hier een artikel over.

1. Je te veel zorgen maken over je darmgezondheid

Oh, hier maak ik mij zó schuldig aan: zelfdokteren op Google. Hierdoor kan ik relatief milde symptomen aanzien voor iets héél heftigs. Zo dacht ik ooit dat ik een blindedarmontsteking had, terwijl ik alleen maar iets verkeerds gegeten had. Dit zorgt alleen maar voor meer stress en dat is alles behalve goed voor je darmen. “Vaak wijzen symptomen als een opgeblazen gevoel op iets behandelbaars, zoals een voedselintolerantie. Daarom is het slim om voor je naar de dokter gaat een eetdagboek bij te houden, zodat jullie weten in welke richting je moet zoeken”, zegt dokter Dann. Gewoon naar de huisarts dus!

2. Je drinkt onvoldoende water

Drinken, drinken en nog eens drinken; dat is super belangrijk voor je darmen. Om de ontlasting goed door je darmen te laten bewegen, moet er voldoende vocht aanwezig zijn. In combinatie met voldoende vezels ben je dan al een heel eind. Volgens  dokter Sonpal zijn speciale drankjes vol probiotica dan helemaal niet persé nodig. Eet je wel voldoende vezels maar drink je onvoldoende water? Dan kan dat leiden tot darmproblemen zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn en winderigheid. Goed erbij blijven drinken dus.

Lees ook: Sylvie Meis is alpaca in Duitse The Masked Singer

3. Je eet te snel

Het verteren van je eten begint al in de mond. Speeksel bevat bepaalde enzymen die heet eerste deel van de vertering op zich nemen. Door rustig te eten en voldoende te kauwen, is het voedsel voldoende kleingemaakt en kunnen jouw speekselenzymen goed hun werk doen. Hapklare brokken zonder te kauwen doorslikken kan voor vervelende klachten zoals een opgeblazen gevoel zorgen.

4. Je eet veel producten met zoetstof

Ooit goed naar de de achterkant van een pakje kauwgom gekeken? Dan heb je vast zien staan dat overmatig gebruik kan leiden tot diarree. Zoetstoffen als sorbitol en xylitol worden vaak ingezet als vervanger voor suiker. “En die stoffen zijn heel moeilijk af te breken voor je lichaam, waardoor ze kunnen zorgen voor winderigheid en diarree”, stelt dokter Sonpal. Helaas is ook suiker niet goed voor de darmflora. Toch zin in zoet? Loes in plaats van een koekje lieverd voor een dadel.

5. Je drinkt te veel koffie of andere cafeïnerijke dranken

Mijn moeder kon ik vroeger weleens belachelijk maken omdat ze écht koffie nodig had om ’s ochtends te kunnen functioneren. Nu ik zelf moeder ben heb ik dat net zo hard nodig als zij toen en ik snak na het opstaan dan ook naar een flinke bak pleur. En hoewel een of twee kopjes koffie geen kwaad kunnen, moet je er volgens dokter Sondal wel mee oppassen. “Te veel cafeïne kan laxerend werken. Daarnaast heeft het een hoge zuurgraad, wat kan zorgen voor brandend maagzuur.” Verder waarschuwt de MDL-arts ook voor thee, dit bevat namelijk ook cafeïne. Toch zin in een warm drankje? Kruidenthee is vrij van cafeïne!

Maak jij je schuldig aan een of meer van deze fouten die leiden tot darmproblemen? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. 


Reageer ook