Elke dag een half uurtje wandelen: dit gebeurt er met je lichaam!

Ik ken een aantal mensen dat elke dag een half uurtje wandelt. Dag in, dag uit. Weer of geen weer. Zij gaan wandelen. Wat mij altijd opvalt, is dat deze mensen fitter, energieker, creatiever en rustiger lijken te zijn. Zou het door het wandelen kunnen komen? Ja zeker! Want slechts een half uurtje wandelen per dag, kan erg veel voor je lichaam en geest doen. Lees maar mee!

Elke dag een half uurtje wandelen: dit gebeurt er met je lichaam! 

1. Calorieën verbranden

Met een half uurtje wandelen verbrand je gemiddeld zo’n 150 calorieën. Dat is natuurlijk niet mega veel, maar wél net genoeg om elke dag een koekje te kunnen eten of een glas wijn te drinken. Probeer je wat af te vallen? Laat dat koekje en die wijn dan links liggen! Dan zal je dagelijkse wandeling zeker een positieve invloed op je gewicht gaan hebben.

2. Innerlijke rust

Wandelen kan een hele meditatieve werking hebben. Dit kan alleen al door tijdens het wandelen bewust met je ademhaling bezig te zijn. Wil je het nog een stapje verder nemen? Probeer dan eens een begeleide meditatie speciaal voor tijdens het wandelen. Goed voor je innerlijke rust en het helpt je gedachten te ordenen. Geen zin in ademhalingsoefeningen of begeleide meditatie? Wist je dat alleen als een luisteren naar rustige muziek tijdens het wandelen, je ook rustiger maakt?

Kijk hier voor de mooiste wandelspullen, ook voor beginners

3. Mooie spieren

Tijdens het wandelen gebruik je je spieren, waardoor ze sterker worden. Sterke spieren zorgen voor mooi gevormde benen, billen en kuiten. Niet alleen je onderlichaam ontwikkel je tijdens het wandelen. Het is namelijk ook goed voor je core, vooral als je langere wandelingen gaat maken en misschien zelfs wat heuveltjes meepakt.

4. Spataderen verminderen

Spataderen: veel vrouwen krijgen er ooit mee te maken. Wist je dat wandelen je kan helpen ze te voorkomen en zelfs verminderen? Uit onderzoek van de Cleveland Clinic is bewezen dat regelmatige wandelingen goed zijn tegen spataderen en dat dit helpt de pijn te verminderen.

5. Goed voor de spijsvertering

Voor een goede darmwerking, moet je ervoor zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt, je veel water drinkt én lekker blijft bewegen. Een half uurtje wandelen per dag kan veel voor je spijsvertering doen, vooral als je soms last van constipatie hebt.

Sport
Sport

6. Boost voor de creativiteit

We zeiden het al: wandelen geeft rust en helpt je je gedachten te ordenen. Hierdoor komt er ruimte voor iets nieuws, namelijk creativiteit. Loop daarom eens een blokje om als je met een probleem zit waar je maar geen oplossing voor kunt vinden of als je vastloopt in je werk. Het zou maar zo kunnen dat je tijdens jouw wandeling tot de mooiste dingen komt!

7. Multitasken

Even je beste vriendin bellen, een afspraak met de kapper maken of eindelijk die podcast luisteren? Je komt er tijdens het wandelen aan toe! Loop je voor mindfulness, rust en creativiteit? Dan is het wellicht wél beter om je telefoon in je zak te laten zitten.

8. Honger naar meer!

Als je elke dag 30 minuten wandelt, kan ik je garanderen dat je steeds fitter wordt. Je gaat dit merken omdat je tempo omhoog gaat, je minder moe bent aan het einde van de wandeling én dat je na een half uurtje wandelen eigenlijk wel meer zou willen. Elke dag een half uur wandelen is een opstap naar meer. Trek eens je hardloopkleren aan en probeer een paar stukken te joggen of verleng je wandeltijd met 15 minuten.

Praat mee

Motiveert dit jou om elke dag een half uur te gaan wandelen? Ik ben erg benieuwd! Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Vinden we gezellig 🙂

Bron: PureWow

Reageer ook