Dit zijn de eetgewoontes van de oudste mensen ter wereld

Heb jij ooit van de blauwe zones gehoord? Nee, dat is niet waar de Smurfen wonen en ook niet een plek voor mensen die van de kleur blauw houden. De blauwe zones zijn gebieden waarin mensen gemiddeld genomen veel ouder worden dan de rest van de wereld. Er is veel onderzoek gedaan naar deze zones en gekeken wat de leefgewoonten van deze mensen zijn. 

Blauwe zones

De vijf blauwe zones zijn verspreid over de hele wereld:

  • Sardinië (Italië)
  • Okinawa (Japan)
  • Loma Linda (Californië, VS)
  • Nicoya (Costa Rica)
  • Ikaria (Griekenland)

Journalist en onderzoeker Dan Buettner vroeg zich af wat deze mensen nou precies anders doen. Hij deed de volgende ontdekkingen.

Dit zijn de eetgewoontes van de oudste mensen ter wereld

1. Eten met vrienden en wijn

“Er is genoeg bewijs dat mensen in de blauwe zones een paar glazen wijn per dag drinken, en dan vooral in het gezelschap van vrienden en onder het genot van een lekkere maaltijd. Het lijkt er op dat dit je levensverwachting omhoog schroeft,” stelt Buettner. Dat moet ons ook best lukken! De voorwaarde is wel dat je het echt bij een paar glazen houdt en je niet laat verleiden om toch de hele fles soldaat te maken.

Schermafbeelding 2020-07-13 om 10.53.48

2. Vooral plantaardige voeding

Kaas, vlees en roomijs: oh zo lekker, maar niet hetgeen waar je te veel van moet eten. In de blauwe zones wordt dan ook vooral plantaardige voeding genuttigd. “Zo’n 90 tot 100 procent van wat ze daar eten bestaat uit plantaardig voedsel”, aldus Buettner. Peulvruchten, groenten, fruit en granen zijn de voedingsmiddelen waar ze in deze gebieden dol op zijn.

3. Veel gezonde koolhydraten

Koolhydraten de vijand? In de blauwe zones niet! Hier halen de mensen ongeveer 65 procent van hun dagelijkse calorieën uit koolhydraten. Hierbij kiezen ze overigens wel voor gezonde koolhydraten, zoals volkoren brood, zilvervliesrijst, bonen en noten. “Vooral bonen zijn een echte favoriet daar. Dus als je ervoor zorgt dat je elke dag een kopje bonen eet dan kun je je levensverwachting met zo’n vier jaar verlengen”, vertelt Buettner.

Schermafbeelding 2020-07-13 om 10.54.32

4. Niet te veel vlees

Vlees is lekker en een goede bron van eiwitten, vitamine B en ijzer. Toch is het verstandig om ook hier niet te veel van te eten! In de blauwe zones doen ze eten eten van vlees dan ook maar ongeveer vijf keer per maand en gaan hierbij voor kleine porties. Met een beetje vlees is helemaal niks mis, maar om oud te worden kan je dit het beste met mate eten.

5. Water, wijn en koffie

Met vriendinnen grap ik vaak dat we alleen maar water, wijn en koffie drinken. En laten dit nou nét de favoriete drankjes in de blauwe zones zijn. Bij het ontbijt drinken ze graag koffie, gedurende de dag kiezen ze voor water en ‘s avonds drinken ze bij de maaltijd een glas wijn. Niet verkeerd toch? Frisdrank en sapjes laten ze links liggen, deze bevatten veel suiker.

6. Goed ontbijt en sobere avondmaaltijd

Het ontbijt overslaan? Dat doen ze in de blauwe zones niet! Hier ontbijten ze uitgebreid, eten een goede lunch en sluiten de dag af met een licht diner. Snacken tussendoor en na het diner doen ze niet. Zo heeft hun lichaam alle tijd om het voedsel goed te verwerken en dat werkt erg goed voor ze.

 Dit waren de eetgewoontes van de oudste mensen ter wereld! Wat zijn lessen die jij hieruit hebt geleerd? Ik ben heel benieuwd! Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Vinden we gezellig :) 


Reageer ook