Dit is dé reden waarom je diëten niet op je lijst met goede voornemens moet zetten

Dit jaar heb ik voor het eerst geen lijstje met goede voornemens gemaakt. Hoewel er geen fysieke lijst ligt, zijn er natuurlijk wel dingen die ik graag wil aanpakken. Zo probeer ik lekker in mijn vel te zitten en wil ik graag nóg meer genieten van al het moois wat ik al heb. Wat dit jaar bewust niet mijn doel is, is diëten. En weet je? Eigenlijk zou jij het ook niet moeten doen!

Ik las deze week een artikel op Nu.nl: ‘Diëten is alleen effectief voor de boekhandel‘. In dit interessante stuk komen er een aantal experts, zoals een hoogleraar Voeding en Farmacologie en een hoogleraar Gezond Gewicht, aan het woord. De experts bespreken in het artikel diverse populaire diëten en leggen uit waarom ze op de lange termijn niet werken.

Waarom werkt het niet?

“Een dieet dat laag is in kilocalorieën werkt alleen voor de korte termijn”, voegt internist-endocrinoloog en hoogleraar Gezond Gewicht in het Erasmus MC Liesbeth van Rossum toe. “Uit onderzoek bleek eerder dat de hongerhormonen stegen bij mensen die tien weken lang het aantal kilocalorieën in hun dieet fors beperkten. De verzadigingshormonen daalden daarentegen juist in niveau, dus tezamen zorgt dat voor meer trek in eten. Schokkend is dat dit eetregulatiesysteem na een jaar nog niet was hersteld. Mensen maken door die verstoorde balans andere voedselkeuzes” lezen we in het artikel op Nu.nl. Kortom: door streng te diëten, krijg je juist méér trek en maak je nog sneller de verkeerde keuzes. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Wat dan wel?

Wil je gezond en blijvend gewicht verliezen? Dan is het volgens Van Rossum belangrijk elke dag gezond en gevarieerd te eten. “Vermijd het ook om lang achtereen te zitten, want daarmee vergroot je het risico op hart- en vaatziekten. Ga even koffie halen, of richt je werkplek onhandig in zodat je wordt gedwongen om regelmatig op te staan. Zo kun je langdurig op een gezond gewicht blijven.”

Alle dieetboeken de prullenbak in?

Kunnen die (misschien wel net nieuwe) dieetboeken nu al de prullenbak in? Eigenlijk wel ja… Zo goed als geen van die diëten is op de lange termijn effectief. Wil je ze wel bewaren? Gebruik ze dan als inspiratie bij het ontdekken van een gezonde levensstijl. Vaak staan er lekkere (slanke) recepten in, die je natuurlijk altijd een keer kan proberen.

10 kilo afgevallen

Zelf viel ik in 2018 precies 10 kilo af. Dit ging heel geleidelijk en volledig moeiteloos. Mijn geheim? Ik maakte steeds hele kleine aanpassingen. Zo klein, dat ik het zelf nauwelijks doorhad. Ik ging van één tot twee keer per week sporten, naar drie tot heel soms vier keer per week. Ook voegde ik weer meer volkoren brood, aardappel, volkoren pasta en zilvervliesrijst rijst aan mijn dieet toe. Hierdoor was ik lekker verzadigd en had ik minder trek in ongezonde dingen. Tot slot ben ik minder alcohol gaan drinken, nog maar één in plaats van twee avonden per week. Het is niet zo dat de kilo’s er keihard afvlogen, maar over een heel jaar ben ik 10 kilo lichter. En het vasthouden van deze levensstijl is makkelijk, omdat het mijn ‘normale’ levensstijl is. Ik weet zeker dat iedereen het op deze manier kan!

Wat staat er op jouw lijstje goede voornemens? Ik ben heel benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig 🙂 

Reageer ook