Als veganist voldoende eiwitten binnenkrijgen is lastig… Zo lukt het je WEL!

Google je naar ‘manieren om meer eiwitten binnen te krijgen’, dan krijg je enorm veel goede tips. Meer kwark eten, elke dag een stuk kip of vlees en het drinken van eiwitrijke shakes. Klink makkelijk he? Maar wat als je vegan bent en een volledig plantaardig dieet hebt? Dan zijn deze tips hartstikke waardeloos! Gelukkig is het ook als veganist mogelijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Lees maar mee!

Hoeveel eiwitten heb ik nodig?

Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof voor je lichaam en je spieren. Het geeft je een vol gevoel, je krijgt er energie van en ze zijn hard nodig bij de aanmaak van spieren, pezen, huid, organen en andere weefsels. Erg belangrijk dus!

De hoeveelheid eiwitten die jij nodig hebt, is afhankelijk van je gewicht. De ‘standaard hoeveelheid’ voor een volwassen persoon is 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Stel: je weegt 70 kilo. Dan heb je dagelijks 56 gram eiwitten nodig. Ben je zwanger, geef je borstvoeding, doe je fysiek zwaar werk, sport je veel, heb je een aandoening of een ziekte of ben je ouder dan 65? Dan kan het zijn dat jij andere hoeveelheden nodig hebt. Bespreek dit met je huisarts of diëtist.

Waar zitten ze in?

Eiwitten kan je in zowel dierlijke als plantaadige producten vinden. Denk bij dierlijke producten aan vlees, vis, eieren en zuivel. Plantaardige eiwitten vind je in groenten, peulvruchten, noten en zaden, quinoa en havermout. Doordat veganisten een grote groep eiwitten uit hun dieet schrappen (de dierlijke eiwitten), kan het soms lastig zijn er voldoende van binnen te krijgen. Maar wist je dat er ook plantaardige eiwitsupplementen bestaan? Bestel een lekkere plantaardige eiwitshake. Eén schepje van deze shake bevat (afhankelijk van de smaak) ongeveer 20 gram eiwitten. Bij een gewicht van 70 kilo, heb je dan al 20 van de 56 gram binnen!

Hoe kom jij aan je plantaardige eiwitten?

Hoe zorg jij er als veganist voor dat je voldoende plantaardige eiwitten binnenkrijgt? Praat met ons mee in de comments onder dit artikel! Vinden we gezellig 🙂

Reageer ook