
Reflectie hoort bij mensenwerk. Dat geeft inzicht en groei. Het is prettig om hierbij een soort thermometer te hebben, waaraan je voor jezelf kunt zien waar je staat. Kenmerk van een thermometer is ook, dat je weet wat je ‘normaalwaarde’ is: je professionele doel.
Wisselende contacten van Karen Walthuis is zo’n thermometer voor mij. Karen geeft in deel 1, nadat ze met ons haar aannames over coaching heeft gedeeld, een voor mij bruikbare Vragenlijst over voorkeurshoudingen. Ik vul die eens per 2 – 3 maanden in, om te zien, hoe ik als coach in mijn werk sta. De voorkeurshoudingen worden hierna helder, tastbaar en invoelbaar uitgewerkt. In deel 2 trakteert Karen ons op een aantal veel voorkomende aspecten van de coachingsrelatie, zoals loyaliteit, overdracht en de rol van humor en zelfonthulling in coaching. Ook hier legt ze een relatie met de 6 voorkeurshoudingen uit deel 1.
Bij het eerste lezen, was ik al blij met de inzichten en bruikbaarheid van dit boek. Nu ik het al een aantal keren als mede thermometer voor mijn werk gebruikt heb, ben ik er alleen maar enthousiaster over geworden. Wat een heerlijk bruikbaar boek ter ondersteuning van mijn professie.
Wat maakt het werk als coach zo boeiend? Het antwoord hierop is onomwonden: de wisselende contacten! Het bijzondere contact tussen coach en cliënt is niet alleen een bron van plezier, maar ook een boeiend onderwerp voor nadere bestudering. Wat speelt er zich tussen deze twee mensen nu precies af? Hoe kan het dat de coach soms de meest confronterende dingen zegt of doet en de cliënt zich toch geaccepteerd of zelfs geliefd voelt? Waarom gaat het soms mis in het contact? Wat is de betekenis van de relatie voor de effectiviteit van de coaching?
Aan de hand van een model van zes coachhoudingen geeft Karen Walthuis inzicht in de coachingsrelatie. De houdingen van onderzoeker, onderwijzer, aanvoerder, praatpaal, boeddhist en uitdager komen tot leven door beschrijvingen, praktijkvoorbeelden en reflectievragen. Voor de coachingsrelatie belangrijke thema’s als macht, verantwoordelijkheid, empathie, overdracht en autonomie worden met luchtige diepgang benaderd. De schrijfster confronteert en relativeert met liefde en humor.
De lezer wordt uitgedaagd over zichzelf na te denken en een blik in zijn eigen lachspiegel te werpen. Een coach is immers ook maar een mens met zo zijn aannames, drijfveren en behoeften die – stiekem of openlijk – meespelen in de coachingsrelatie. Hoe beter de coach deze van zichzelf kent, hoe vrijer hij de cliënt tegemoet kan treden. Een prikkelend en inzichtgevend boek voor coaches, maar ook voor maatschappelijk werkers, therapeuten, mentoren, mediators, supervisoren, trainers, docenten en coachende managers, kortom voor iedereen die een ander begeleidt bij diens persoonlijke ontwikkeling.
Psychologe Karen Walthuis is trainer en coach. Ze heeft een eigen bureau: B&W Communicatie Coaching (www.benwcommunicatie.nl ) Met collega en vriendin Yvonne Knape heeft zij Yclectika (www.yclectika.nl), college voor coaching, opgericht waar coaches, coachende managers en andere begeleiders terecht kunnen voor hun professionele ontwikkeling.
Dit mooie hardcover boekje met rood lintje en inspirerende inhoud vind ik een aanrader voor coaches en iedereen, die regelmatig met mensen werkt.
Gegevens
Wisselende contacten
De ontmaskering van een coachingsrelatie
Karen Walthuis
Scriptum Psychologie
9789055945856
Verschenen: mei 2008
Prijs € 18,95
Paperback
Helma Ketelaar,
Coach/trainer vanuit haar bedrijf Merkbaar Resultaat www.merkbaarresultaat.nl
