Wist je dat ik het echt heerlijk vind om door bouwmarkten te lopen. ‘Onze’ Gamma zit op 5 minuten rijden van ons huis en ik kom er dan ook vaak. Soms omdat ik echt iets nodig heb, maar ook vaak om gewoon inspiratie op te doen. Het leuke aan de Gamma vind ik dat er voor ieder wat wils is. Van de hardcore klusser die een complete renovatie doet, tot een ‘zondagsklusser’ die alleen een muurtje van een nieuwe kleur voorziet. Ik vind het een fijne winkel!
Ik werd dan ook meteen nieuwsgierig, toen ik zag dat Gamma op dit moment flink onder vuur ligt vanwege haar nieuwe reclameposter. Op de poster zie je een vrouw die een lamp verwisselt, met de tekst: ‘Ik kan het’. Twitter gaat los omdat het seksistisch en stigmatiserend zou zijn.
Zo schrijft Koen van Tankeren: “Zou er bij het maken van deze reclame echt niemand aan de bel hebben getrokken, om aan te geven dat dit een vrij belachelijke uiting is?”
Zou er bij het maken van deze reclame echt niemand aan de bel hebben getrokken, om aan te geven dat dit een vrij belachelijke uiting is? #Gamma pic.twitter.com/Bmwv9rM11O
— Koen van Tankeren (@koenvantankeren) October 12, 2020
En zegt Maartje: “En dan nu graag een poster met een man met een boodschappenmandje en de tekst ‘IK KAN HET'”
En dan nu graag een poster met een man met een boodschappenmandje en de tekst “IK KAN HET”. pic.twitter.com/rYLQ5Unqc0
— Maartje (@maartjegeels) October 11, 2020
Gedoe om niks
Linda heeft contact opgenomen met Gamma-woordvoerder Laurens Miedema. Hij noemt de kritiek onzin. “Het is veel gedoe om niets. Als je breder naar onze campagne kijkt, zie je dat we ook vrouwen laten zien die wanden schilderen en vloeren leggen. Er wordt nu gefocust op één poster. We laten ook mannen zien die lampjes indraaien en vrouwen die schuttingen plaatsen, maar daar hoor je niets over”, zegt Miedema tegen Linda.
Wat vind jij?
Wat vind jij van deze reclame? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.