9 gewoontes die van nature slanke mensen hebben

Ik heb een vriendin die nog nooit een dieet heeft gevolgd. Ook doet ze niet aan sport, gaat elke week uiteten en eet altijd een koekje bij haar thee. “Hoe doe je dat toch?” vroeg ik haar laatst. Haar antwoord was een tegenvaller: “ik heb geen idee”. Hier nam ik geen genoegen mee en besloot haar en andere van nature slanke mensen te observeren en te ondervragen. Ik deed een ontdekking: ze hebben heel veel met elkaar gemeen! Aan de hand van deze observaties en gesprekken maakte ik een lijstje. Wat zijn de gewoontes die van nature slanke mensen hebben?

9 gewoontes die van nature slanke mensen hebben

1. Ze eten een voedzaam ontbijt

Het overslaan van een maaltijd is nooit een goed idee. Sla je er toch een over? Zorg er dan in ieder geval voor dat het NIET je ontbijt is. Probeer tijdens je ontbijt zo voedzaam en veel mogelijk te eten. Start je dag bijvoorbeeld met 2 gekookte eieren, 2 sneetjes volkorenbrood, een sinaasappel en een handje noten. Wedden dat jij voorlopig niet naar ongezonde snacks verlangt?

2. Ze zijn actief

Sporten is natuurlijk heel goed voor je, maar niet iedereen heeft er tijd voor en zin in. Toch is het belangrijk om wel actief te blijven. Loop bijvoorbeeld naar je werk (of pak de fiets als het te ver is), loop tijdens je pauze een rondje van 20 minuten en pak de trap in plaats van de lift. Ook het sjouwen van zware boodschappentassen is een goede workout waarbij je meteen een taak van je to-do list kunt wegstrepen.

3. Ze eten rustig en GENIETEN van hun eten

Neem de tijd en kauw iedere hap minstens 10 keer. Geniet van de smaken en de textuur van je eten. Pas als je mond leeg is, begin je met het maken en eten van een nieuwe hap. Je lichaam heeft even de tijd nodig om te voelen dat het vol zit; gun het die tijd! Eet aan tafel en niet achter je computer of tv, dit zorgt dat je met nog meer aandacht met je maaltijd bezig bent.

pexels-photo-698857

4. Ze zijn niet gefixeerd op de dingen die ze niet mooi aan zichzelf vinden

Wanneer je constant bezig bent met wat je niet mooi aan jezelf vindt, zal het heel lastig worden om van het leven te genieten. Wees blij met jezelf en focus je op de dingen die jij wel mooi vindt en waar je trots op bent. Een positieve mindset is essentieel bij het hebben van een gezond lichaam!

5. Ze stappen niet elke dag op de weegschaal

Eén van de minst slimme dingen die je kunt doen, is elke dag op de weegschaal stappen. Het getal op de schaal is afhankelijk van extreem veel factoren en het getal zal je dan ook niks verder helpen wanneer je er elke dag op gaat staan. Wil je jezelf toch graag wegen? Ga er dan één keer per week, rond hetzelfde tijdstip en met vergelijkbare kleding, op staan.

6. Ze verbieden zichzelf niks

Heb jij zin in ijs? Neem dan lekker een bolletje ijs! Door het negeren van de dingen waar je lichaam om vraagt, wordt de vraag van je lichaam waarschijnlijk alleen maar groter. En wat ligt er dan op de loer? Precies, een vreetbui! Dikke kans dat je dan meteen de hele bak ijs leeglepelt. Achteraf heb je spijt dat je niet gewoon voor dat ene bolletje bent gegaan…

pexels-photo-325451

7. Ze doen niet aan diëten

Als een dieet werkt, werkt het vaak maar kort. Diëten zijn zeer effectief bij het snel verliezen van gewicht (handig als je op je bruiloft even heel slank wilt zijn), maar niet bij het aanleren van een gezonde levensstijl. Gooi je dieetboeken uit het raam en begin met het aanbrengen van kleine aanpassingen in je leven. Zoals deze 10 gewoontes!

8. Ze zorgen goed voor zichzelf

Wees lief voor jezelf! Heb je een zware week gehad? Beloof jezelf een warm bad, je favoriete boek en een glas van de beste wijn die je kunt krijgen. Zo houd je jezelf blij en kan je er daarna weer vol tegenaan. Geef jezelf nooit (maar dan ook nooit!) straf wanneer het niet zo is gegaan als je had gewild. Hierdoor voel je je alleen maar slechter en zal het heus niet beter gaan.

9. Ze gebruiken eten niet als een troost

Emotionele eters: ik ken er een heleboel! Hoewel er niks mis is met het bereiden van een extra lekkere maaltijd wanneer je niet zo lekker in je vel zit, moet je eten niet gebruiken om een leegte op te vullen. Heb je toch een emotionele vreetbui? Kies voor gezonde dingen waardoor je snel vol zit. Lukt ook dit niet? Compenseer je vreetbui dan met een lichte maaltijd die avond. Zo ga je je niet nog rotter voelen door de vreetbui.

Oke, oke. Niet alle van nature slanke mensen hebben al deze gewoontes of zijn het zich bewust. Maar: wij kunnen je garanderen dat het aanleren van deze gewoontes je een fijnere relatie met voeding en gewicht zal geven.

Heb jij nog een goede tip? Praat met ons mee in de comments onder dit artikel!


Reageer ook