fb

3 geheimen waarvan de shampoo-industrie niet wil dat de klant ze kent

Eén van mijn favoriete televisieprogramma’s is de Keuringsdienst van Waarde. Bijna elke week zit ik weer met totale verwondering naar de onthullingen van het onderzoeksteam te kijken. Zo kwam ik er mede door hun achter dat spelt brood niet gezonder is dan normaal brood, dat gluten helemaal niet ongezond zijn, dat er vaak insecten in dadels zitten en nu ook dat shampoo met keratine verspilling van je geld is. Waarom? Dat lees je hier!

In de uitzending van 8 september doet de Keuringsdienst onderzoek naar Keratine. Deze stof, vaak afkomstig uit schapenhaar, zou je haar superglad maken en volledig herstellen. In de uitzending blijkt al snel dat dit nooit bewezen is en dat keratine zeker niet zo goed is als shampoo producenten ons willen doen geloven. Maar, wat in deze uitzending ook sterk naar voren komt, is dat al die wonderstofjes in shampoo sowieso geen functie hebben. Althans, geen functie voor het haar…

We onthullen hier 3 geheimen waarvan de shampoo industrie niet wil dat de klant ze kent:

1. Het merk maakt eigenlijk niet zo heel veel uit

Bijna elk merk werkt met dezelfde termen en producten, vertelt cosmetisch scheikundige Perry Romanowski tegen de Keuringsdienst van Waarde. “Alle merken vissen uit diezelfde vijver, ze gebruiken ze in verschillende samenstellingen, maar de overeenkomsten zijn veel groter dan de verschillen.”

2. ‘Wonderstofjes’ doen helemaal niks

Romanowski zegt ook dat de ‘wonderstofjes’ zoals diamant, keratine of zijde vooral worden gebruikt vanuit een marketingdoel. Het heeft geen enkel effect op de werkzaamheid  of effectiviteit van het product en je kunt het bij het kiezen van een shampoo dus ook negeren.

3. Ook binnen één merk verschillen de shampoo’s nauwelijks

Eén merk heeft soms wel meer dan 20 varianten in het schap staan. Maar wist je dat er tussen al deze varianten nauwelijks verschil zit? Een shampoo met keratine zal hetzelfde met je haar doen als de shampoo met zijde. Aan de Keuringsdienst vertelt Perry zijn belangrijkste tip bij het kopen van shampoo: “laat je niet afleiden door de fabeltjes op de voorkant. Kijk op de achterkant van de verpakking. Als de eerste vijf ingrediënten hetzelfde zijn, dan is het min of meer dezelfde shampoo.”

Wil je hier meer over te weten komen? Bekijk dan de hele aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over Keratine.

Reageer ook