10 workouts die je gewoon op kantoor kunt doen

Ik beweeg veel. Elke dag zorg ik voor een activiteit waarvan ik zweetdruppels krijg. Spinning, buiten fietsen, krachttraining en zwemmen. Ik doe het allemaal regelmatig en met plezier. Van het advies waar de Gezondheidsraad eerder deze week mee kwam, schrik ik dan ook niet. Meer bewegen. Spieren en botten trainen. Het lijkt me een prima plan.

Wekelijks ruim twee uur matig tot zwaar intensief sporten en twee keer in de week oefeningen doen waardoor je spieren en botten sterker worden. Ik raad het iedereen aan. “Sja, hallo. Alsof ik daar tijd voor heb. Jij werkt voor jezelf, jij kunt dat zelf inplannen. Ik zit gewoon van negen tot vijf op kantoor,” zucht een vriendin als ik het er met haar over heb. Zij wordt al moe als ze naar me kijkt en is bekaf als ze hoort wat ik allemaal doe.

Sporten is onderdeel van mijn dagelijks leven, zolang ik leef. Altijd heb ik bewogen. “Wist je dat je op kantoor ook gewoon kunt bewegen? Een workout achter je bureau kunt doen?”, vraag ik mijn vriendin. Ze rolt met haar ogen.

Voor iedereen die het wél een goed idee vindt, heb ik beweegmomenten onder werktijd op een rij gezet.

  1. Stel voor als je een vergadering hebt, te staan in plaats met z’n allen rond de tafel te zitten. Door te staan blijft het bloed goed doorstromen. Bovendien is gebleken dat bijeenkomsten die staand worden bijgewoond, minder lang duren. Mooi meegenomen.
  1. Loop naar je collega toe in plaats van een mailtje te sturen of hem te bellen. Zin in koffie? Loop eens naar het koffieapparaat dat het verst weg staat in het bedrijf.
  1. Voor stevige billen: knijp je billen samen en houd dat zo’n tien seconden vast. Dan laat je die spieren weer los. Deze workout kun je als je er zin in hebt, de hele dag doen.
  1. Misschien een open deur: ga op de fiets naar je werk. Als dat onmogelijk is omdat je te ver weg werkt, parkeer je auto dan een aantal straten eerder dan je kantoor en loop het laatste stuk.
  1. Sta minimaal een keer per uur op van je bureau en loop even rond. Strek ondertussen je armen boven je hoofd, beweeg je hoofd van links naar rechts.
  1. Bel je mobiel? Wen je zelf dan om lopend te telefoneren. Als dat lastig is voor je collega’s ga je naar een gang of andere ruimte. Thuis kan je overigens ook prima lopend telefoneren.
  1. Hoe staat jouw werkgever tegenover dynamisch werken? Informeer het eens. Misschien is het mogelijk om bureaus aan te schaffen waaraan je staand kunt werken. Of een desk met een fiets eraan.
  1. Een goede oefening op een bureaustoel op wieltjes: rol een stukje naar achteren, pak je bureau met gestrekte armen vast en trek jezelf aan je armen terug. Wel goed je benen optillen.
  1. Eentje voor je schouders: ga rechtop in je stoel zitten, trek je buikspieren aan en rol je schouders vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren. Trek ze daarna op richting je oren en laat ze vallen.
  1. Ga je dagelijks met de lift naar je afdeling? Vanaf morgen niet meer. Neem de trap. Het is intensiever dan joggen en heeft na twee minuten al een positief effect op de calorieverbranding. 

Hoe zorg jij dat je in beweging blijft? Doe je ook aan krachttraining? Heb je nog tips voor workouts? Wij zijn benieuwd. Praat met ons mee in de comments onder dit artikel.


Reageer ook