Webshops schieten de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de lucht. Het hebben van een eigen winkel is een droom die veel mensen hebben. Waar de één graag kinderkleding verkoopt, vindt de ander het leuk om eigen gefröbelde cadeautjes te verkopen. Het is maar net waar jouw passie ligt. Maar hoe start je nou eigenlijk een webshop? Ik deel graag een aantal tips!
Weet wat je wilt verkopen
Voordat je echt kunt beginnen is het belangrijk om over een aantal zaken goed na te denken. Wat wil je verkopen en wie is je doelgroep? Door je te richten op een specifieke niche, kun je je onderscheiden van de concurrentie en gerichter kijken naar hetgeen je aan wilt bieden aan jouw (potentiële klanten). Hierna is het van belang om spullen te gaan inkopen. Daarnaast is het noodzakelijk om jouw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en om een goede boekhouder in de arm te nemen zodat je zeker weet dat alles volgens de regels gaat.
Kies het juiste e-commerceplatform
Er zijn verschillende e-commerceplatforms beschikbaar, zoals Shopify, WooCommerce en Magento. Kies een platform dat past bij jouw behoeften en vaardigheden. Kijk naar de gebruiksvriendelijkheid, kosten, beschikbare functies en schaalbaarheid. Zorg daarnaast dat jouw webshop er uit ziet om door een ringetje te halen. Investeer in een professioneel ontwerp dat je merk weerspiegelt en zorg voor een duidelijke en werkende navigatie. Als mensen iets vervelend vinden dan is het wel dat ze lang ergens naar moeten zoeken! Vergeet ook niet dat je webshop mobielvriendelijk moet zijn, omdat steeds meer mensen aankopen doen via hun mobiele apparaten.
Zorg voor hoogwaardige productfoto’s
Aangezien klanten je producten niet in het echt kunnen zien of aanraken, is het cruciaal om hoogwaardige productfoto’s aan ze te laten zien. Zorg voor heldere, scherpe beelden die je producten op de best mogelijke manier presenteren. Overweeg ook het toevoegen van 360-graden foto’s of video’s om een beter beeld te geven van je producten. Heb je zelf geen idee hoe je de fotografie het beste kunt uitvoeren, huur dan een professionele fotograaf in die verstand van zaken heeft.
Kies voor een veilig betaalsysteem
Veiligheid is prioriteit nummer 1 voor online shoppers. Zorg er dus voor dat je een veilig betaalsysteem aan de webshop hebt hangen. Populaire opties hiervoor zijn onder andere PayPal, Stripe en IDeal. Communiceer ook altijd duidelijk welke beveiligingsmaatregelen je hebt genomen, zoals SSL-certificaten. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en heb je jezelf zo goed mogelijk ingedekt.
Verzend altijd netjes en op tijd
Zorg dat je jouw producten altijd netjes verzend. Stop bijvoorbeeld kleding in een verzenddoos en niet opgepropt in een aftandse hergebruikte envelop. Denk goed na over hoe je zelf jouw bestelde spullen zou willen ontvangen. Pak alles mooi en beschermd in, doe er eventueel een leuke compliment card bij en zorg dat je het ook binnen het gestelde verzendtermijn opstuurt naar jouw klant(en). Klanten hebben vaak de mogelijkheid om een review achter te kunnen laten op jouw website of in Google. Hier wil je natuurlijk geen slechte tussen hebben zitten!
Optimaliseer je webshop voor zoekmachines
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is van groot belang om je webshop beter zichtbaar te maken in zoekmachines, zoals Google. Zorg voor geoptimaliseerde productbeschrijvingen, relevante trefwoorden en een goede site-structuur. Een blog starten (welke aan jouw webshop is gekoppeld) is ook zeker aan te raden. Je kunt op deze manier waardevolle inhoud delen en op deze manier de positie binnen de zoekresultaten kan verbeteren.
Wees online zichtbaar
Het hebben van een eigen webshop heeft weinig nut als niemand ervan af weet. Investeer dus ook zeker in online zichtbaarheid, om je webshop te promoten en meer verkeer te genereren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van betaalde advertenties op sociale media, in de zoekmachines of op andere relevante websites. Daarnaast kun je ook jouw sociale media gebruiken om leuke dingen op te posten (bijvoorbeeld noviteiten welke te vinden zijn in de webshop). Ook is het gebruik maken van e-mailmarketing nog steeds interessant om jouw klanten te bereiken.
Zorg voor uitstekende klantenservice
Goede klantenservice is uiteraard essentieel voor het succes van je webshop. Zorg ervoor dat je snel reageert op vragen en opmerkingen van klanten. Bied meerdere communicatiekanalen aan, zoals e-mail, livechat, of telefoon, zodat klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Behandel klachten en retouren op een professionele en eerlijke manier om het vertrouwen van je klanten te behouden.
Heb jij wel eens overwogen om een eigen webshop te starten? We lezen het graag in de comments!
Afbeelding: Andrea Piacquadio – Pexels
Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!