Vorige week sloot ik mezelf (voor de derde keer dit jaar) buiten. Daar sta je dan met je kinderwagen, tas vol boodschappen en een hoofd vol dingen die je die avond nog moet doen… Gelukkig heeft één van onze buurvrouwen de sleutel en was zo lief om mij wéér te helpen. Wat had ik op dat moment zonder haar gemoeten? De volgende dag ben ik even bij haar langs gelopen met een doosje chocolade, om haar te bedanken dat ze altijd voor me klaarstaat. “Dat had niet gehoeven Mara” zei ze meteen. Onzin! Iemand bedanken geeft een heerlijk gevoel.
Bedankgewoontes
De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Communiceren, winkelen, de dagelijkse boodschappen, we doen steeds meer online. Iemand bedanken met een cadeautje doen we echter nog altijd liever persoonlijk. Dat zouden we eigenlijk vaker moeten doen, want slechts 16% van de Nederlanders bedankt met een cadeau, terwijl meer dan de helft van hen zich blij en gewaardeerd voelt bij het ontvangen van een cadeautje als bedankje. Dit blijkt uit onderzoek* van de chocoladefabrikant van merci, naar de bedankgewoontes van Nederland.
Bedanken doen we graag en vaak, 44% van de volwassen Nederlanders zegt vijf tot tien keer per dag dank je wel (of thanks, bedankt of een andere variant), ruim een derde zelfs vaker dan tien keer op een dag. Een sms of whatsapp sturen om iemand te bedanken is tegenwoordig al net zo gangbaar als de vertrouwde schouderklop of knuffel. Als het gaat om het bedanken met een cadeautje, dan bedanken we anderen vooral voor vriendschap en steun, maar ook voor alledaagse dingen. Bijvoorbeeld om de mensen om je heen te bedanken die er voor je zijn als je ze nodig hebt (58%), het bedanken van de buren als ze de post, planten en/of huisdieren verzorgen tijdens de vakantie (47%) of als iemand heeft geholpen met verhuizen of klussen (46%). Minder vaak bedanken we voor de meer vanzelfsprekende inzet van de juf of meester van je kind (7%), de klassenouder, voorleesvader of luizenmoeder (6%), de oppas (6%) of de schoonmaker (5%).
Mannen willen attent gevonden worden
Persoonlijk een cadeau geven om iemand te bedanken voelt goed. 57% van de Nederlanders vindt het fijn om met een cadeautje een ander blij te maken. Opvallend is dat bij vrouwen de ontvanger centraal staat, ze geven significant vaker dan mannen een cadeau omdat ze de ander een goed gevoel willen geven. Bij mannen staat de gever centraal. Zij geven significant vaker dan vrouwen een cadeau om aan de buitenwereld te laten zien dat ze attent zijn.
Bedanken met een cadeau
Veruit de meeste Nederlanders bedanken een ander het liefst mondeling (89%). Andere populaire manieren zijn het sturen van een sms of whatsapp (57%) of het geven van een zoen of hand (55%). 16% van de Nederlanders geeft of stuurt een cadeautje. Het meest populaire bedankcadeau is een bos bloemen, gevolgd door een persoonlijk cadeau dat bij iemands interesse past, drank, een cadeaubon en chocolade. 82% van alle Nederlanders geeft wel eens chocolade om iemand te bedanken. Cadeaus worden het liefst persoonlijk overhandigd. Martine Kunst-Swaters, Senior Product Manager van merci: “Shoppen doen we inmiddels allemaal volop online, maar een cadeautje geven om iemand ergens voor te bedanken doen we toch het liefst zelf. Iemand bedanken, met een groot of klein cadeau, is iets heel persoonlijks waar mensen graag de reactie van de ander bij willen zien.”
Cadeau geven in plaats van krijgen
Nederlanders voelen zich dus goed bij het geven van een cadeau om iemand te bedanken, bij het krijgen van een cadeau als bedankje voelen we ons iets minder op ons gemak. 16% van de Nederlanders voelt zich op dat moment ongemakkelijk (“dat had je niet hoeven doen”). Martine Kunst-Swaters: “Zonde, want zowel het geven als krijgen van een bedankje is iets heel leuks. Iemand bedanken is heel makkelijk en hoeft helemaal niet veel te kosten. Wij hopen dat naast alle virtuele bedankjes Nederlanders niet vergeten om de mensen om hun heen af en toe te bedanken met een cadeautje, zowel voor bijzondere momenten als de meer vanzelfsprekende en alledaagse dingen. Want het krijgen van een aardigheidje is in zo’n geval veel leuker dan alleen een appje”.
* Onderzoek naar het bedankgedrag van volwassen Nederlanders (n = 1035, CBS representatief op de variabelen leeftijd en sekse) in opdracht van merci.