In de afgelopen maanden zijn games als afleiding populairder geworden. Ook vrouwen konden in deze periode zichzelf van de buitenwereld afsluiten met een gaming-console in de hand en een gaming-headset op hun hoofd. Vrouwen raken verslingerd aan games en zetten zo de wereld van games flink op hun kop. Inmiddels is zeker de helft van de gamers vrouw.
Gamen geen mannending meer
Gamen was lange tijd een mannending. Racen, oorlogsspellen en lange uren doormaken op de bank. Ook zijn gamefiguren vaak mannen en als het dan eindelijk een keer een vrouw is, zoals Lara Croft in Tomb Raider, is het een rondborstige knappe dame die de harten van heteromannen moet stelen. De laatste jaren is er onder druk van de toegenomen emancipatie veel verandering gekomen in dit spelbeeld.
Gamen is net zoals films voor ieder publiek
Net als met films hebben games verschillende thema’s die verschillende soorten mannen en vrouwen aan kunnen trekken. Het is echt niet zo dat iedere games vol voetbal, schieten of racen zit en zelfs dan nog zouden vrouwen daar natuurlijk door kunnen worden aangetrokken. Ook de toegenomen populariteit van gamen op de mobiele telefoon draagt eraan bij dat steeds meer vrouwen fervente gamers zijn geworden. Gamen is toegankelijker voor iedereen, waardoor het ook een meer mainstream gebeuren wordt.
Vrouwen spelen soms nog steeds de tweede viool
Helaas is niet iedereen in de gamingwereld helemaal geëmancipeerd. Zo verdienen vrouwen nog altijd gemiddeld minder wanneer ze in de game-industrie werken. Ook in de commercials is er nog veel werk aan de winkel voor een meer feministisch imago. Het mannelijke imago van games zou met name komen door de manier waarop gamestudio’s hun games in de etalage zetten in commercials en door middel van andere marketing.
Seksisme op de werkvloer
Om dat mannelijke imago te veranderen doen game-studio’s er alles aan om meer vrouwelijk personeel aan te trekken en wordt hard gewerkt aan goede feministische personages in de spellen. Dat kan helaas echter moeilijk zijn, omdat in de media verschillende keren hardnekkig seksisme aan het licht is gekomen van mannen tegen vrouwen in de gamewereld. Volgens voormalige vrouwelijke medewerkers van game-bedrijven zou bij veel gamemakers een soort bro culture heersen, waarbij mannen onder elkaar seksistische grappen maken.
Vrouwen gek op schietspellen
Hoewel de marketing zich nog niet sterk op vrouwen richt, blijkt uit verschillende onderzoeken dat games met een zogenoemde ‘first person shooter’ als ‘Halo Infinite’ en ‘Call of Duty’ veel vrouwelijke spelers trekken. Zo zou zeker een derde van de spelers vrouw zijn.
Ook speciale games voor vrouwen
Omdat de gamingwereld snapt dat vrouwen graag gamen, wordt natuurlijk ook gewerkt aan speciale games voor vrouwen. Hierin staan bijvoorbeeld sterke vrouwelijks karakter centraal waarmee vrouwelijke gamers zich goed kunnen identificeren. Een voorbeeld van zo’n game is The Last of Us II of Life is Strange.