Hoe vaak ik het ook doe, ik blijf vliegen spannend vinden. Ik weet niet of het is omdat het iets is wat ik niet elke dag doe of dat het is omdat vliegen voor mensen eigenlijk heel onnatuurlijk is, maar feit is dat het mij zeker iets doet. Gelukkig zijn de piloten en stewardessen zo goed getraind, dat er zich maar zelden iets voordoet. En toch kan ook die goede training voor problemen zorgen. Zo ook in 2016, in een vliegtuig van het Amerikaanse Delta Air Lines.
Verdacht
Stewardessen van Delta en aanwezige passagiers sloegen op Schiphol alarm bij de gezagvoerder omdat ze vonden dat een islamitische passagier zich verdacht zou verdragen. Zo zou hij ‘opvallend veel aan het zweten’ zijn geweest en keek hij verdacht om zich heen. Daarnaast zou hij bij het boarden van het vliegtuig een verdacht pakketje in handen hebben gekregen van een andere islamitische man. Op verzoek van de stewardessen heeft de gezagvoerder de situatie beoordeeld en merkte hieraan niks verdachts.
Toch terug
Nadat het vliegtuig vertrokken was en de stewardessen opnieuw hun zorgen uitten, heeft de gezagvoerder toch besloten om terug te keren naar de gate. Hier werd de passagier van de vlucht gehaald. Zijn bagage en stoel werden grondig onderzocht, maar ook nu werd er niks verdachts gevonden. De man heeft hierdoor zijn vlucht gemist en moest met een ander vliegtuig mee.
Voorbeeld
Een paar dagen eerder maakte Delta zich in Parijs ook al schuldig aan discriminatie. Voor zowel het incident in Parijs als op Schiphol heeft Delta een boete van in totaal € 45.000 gekregen. De boete is uitzonderlijk hoog omdat er een voorbeeld gesteld werd. Delta heeft in een verklaring aangegeven dat de situatie anders aangepakt had kunnen worden. Zij verklaren dat er niet werd gehandeld op basis van de identiteit van de passagiers, maar op basis van het gedrag.