Verbeter uw geheugen

fitforme.jpg
Vergeten waar uw sleutels zijn of de naam van een restaurant even niet herinneren, zijn voorbeelden van normale vergeetachtigheid. Iedereen is wel eens even wat kwijt. Bij ouderen komt dit vaker voor, want ons geheugen gaat met de jaren achteruit. Ouder worden is niet tegen te gaan, er zijn echter wel manieren om het geheugen te verbeteren.

Hoe werkt ons geheugen?

Onze hersenen krijgen dagelijks een hoop informatie te verwerken. Deze informatie wordt opgeslagen in het korte termijn geheugen, waar het slechts korte tijd bewaard blijft. Wanneer de informatie niet opnieuw gebruikt wordt, zal het vergeten worden. Pas als de informatie vaker gebruikt wordt, kunnen de hersenen de gegevens opslaan in het lange termijn geheugen. Hier kan het jarenlang bewaard blijven, denk maar eens aan taal of topografie.

Verminderd geheugen

Bij achteruitgang van het geheugen neemt het vermogen van de hersenen om informatie op te slaan en terug te halen af. Vooral het korte termijn geheugen vermindert. Hierdoor kan iemand vergeten wat hij of zij de vorige dag gedaan heeft, terwijl gebeurtenissen van vroeger nog tot in detail kunnen worden naverteld. Het geheugen wordt beïnvloed door leeftijd, voeding en nachtrust.

Vitamines verbeteren het geheugen

Onze hersenen hebben voedingsstoffen nodig om goed hun werk te kunnen doen. Energie, vitamines en mineralen zijn allemaal afkomstig uit de voeding. Daarom is het belangrijk gezond en gevarieerd te eten. Een tekort aan vitamines, met name vitamine B12, kan het geheugen verminderen. Door dit tekort aan te vullen, kunt u uw geheugen verbeteren.

Essentiële vetzuren: omega 3

Naast vitamines zijn omega 3 vetzuren een belangrijk onderdeel van de voeding. Omega 3 vetzuren spelen een rol bij de ontwikkeling van de hersenen op jonge leeftijd en verkleinen mogelijk de kans op dementie op latere leeftijd. Door tweemaal in de week (vette) vis te eten, krijgt u hier voldoende van binnen. Wanneer u geen of weinig vis eet, kunt u de voeding aanvullen met omega 3 visolie capsules.

Tips voor het geheugen

* Neem voldoende nachtrust, hierdoor functioneren de hersenen beter
* Wees matig met alcohol, dit kan de hersenen aantasten
* Eet gezond en neem voldoende vis
* Herhaal informatie voor uzelf, om het beter te onthouden
* Gebruik ezelsbruggetjes of een briefje om het uzelf makkelijk te maken
Bent u benieuwd of u voldoende vitamines binnenkrijgt? Doe dan nu de gratis FitforMe voedingstest!

Auteur: Bernice Hoefnagels


Reageer ook