Tips bij moeilijke stoelgang

stoelgang.jpg
Af en toe last van de darmen, dat heeft iedereen wel eens. Als u vaker moeilijk naar de wc kan gaan, wordt het al vervelender. Laat staan wanneer u hier dagelijks last van heeft. Dat komt bij meer mensen voor dan u misschien zou denken, namelijk één op de drie Nederlanders heeft altijd of regelmatig een moeilijke stoelgang. Voor velen onder ons ligt de oorzaak van de darmklachten in de eetgewoonten en leefstijl, welke te veranderen zijn. Dus de kans is groot dat u van uw darmklachten af kunt komen!

Hoe ontstaan darmklachten?

Wanneer uw voeding via de maag bij de darmen arriveert, hebben verschillende factoren invloed op de darmwerking. De belangrijkste factoren zijn vezels, vocht en beweging. Wanneer deze factoren in balans zijn, is de ontlasting zacht en zal de stoelgang soepel verlopen. Zijn deze factoren echter uit balans, dan raakt de darmwerking verstoord. De darm werkt dan minder snel, waardoor de ontlasting te lang in de darmen verblijft. Hierdoor wordt er teveel vocht onttrokken aan de ontlasting en wordt deze droog en hard. Ook wanneer u lang wacht met naar het toilet gaan, kan op deze manier verstopping ontstaan. Om de darmwerking te bevorderen, moet het probleem bij de bron worden aangepakt.

Vezels: bevorderen de darmwerking

Vezels zijn het meest belangrijk om de darm goed te laten werken. Voedingsmiddelen die vezels bevatten zijn groente, fruit en volkoren producten. Neem hier dan ook iedere dag voldoende van. De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks 30-40 gram vezels binnen te krijgen. Dat staat gelijk aan 2 stuks fruit, 200 gram groente, 7 volkoren boterhammen en een portie aardappelen. Ook is het mogelijk om met een voedingssupplement de voeding te voorzien van extra vezels. Vezeltabletten helpen u om voldoende vezels binnen te krijgen en zo de stoelgang te verbeteren. Het blijft dan nog steeds belangrijk om ook op de andere factoren te letten.

Vocht: ondersteunt de werking van vezels

Om de vezels goed hun werk te kunnen laten doen, is er extra vocht nodig. De vezels nemen namelijk veel vocht op, om de ontlasting een zachte substantie te kunnen geven. Is er te weinig vocht aanwezig, dan zullen de klachten blijven bestaan ook wanneer u extra vezels gebruikt. Drink daarom minstens 1,5 liter vocht per dag om voldoende hiervan binnen te krijgen. Door altijd een flesje water bij de hand te hebben, maakt u het uzelf een stuk makkelijker. 

Beweging: stimuleert de darm

Naast de voeding speelt ook het bewegingspatroon een rol. Bij weinig beweging, door bijvoorbeeld zittend werk, wordt de darm weinig gestimuleerd. Hierdoor kan hij trager gaan werken, waardoor verstopping ontstaat. Regelmatig bewegen is daarom van groot belang voor een goede stoelgang. Het advies is om dagelijks minstens 30 minuten matig tot intensief te bewegen. Hieronder vallen wandelen, fietsen en ook huishoudelijke activiteiten zoals stofzuigen en boodschappen doen. Voor de stoelgang geldt, hoe meer beweging hoe beter!
 

Extra tips om de stoelgang te verbeteren:

    * Eet dagelijks extra groente en fruit
    * Kies volkoren producten, zoals volkoren brood en zilvervliesrijst
    * Drink minstens 1,5 liter vocht per dag
    * Wees matig met koffie en sterke thee, deze onttrekken vocht aan het lichaam
    * Beweeg meer, pak vaker de fiets in plaats van de auto
    * Maak eens een wandeling na de maaltijd

 

Benieuwd of u voldoende vezels binnen krijgt? Doe nu de voedingstest
Auteur: Bernice Hoefnagels


Reageer ook