Tijd voor een schouderklopje

Tijd om schouderklopjes uit te delen… en vrouwen kunnen dit beter!

 

logo_schouderklpje.gif
Op 1 maart was het nationale complimentendag. Een uitgelezen kans om eens extra op je medemens  te letten en te genieten van het geven en ontvangen van complimenten en schouderklopjes! In het nabije verleden heeft wetenschappelijk onderzoek zelfs al aangetoond dat een schouderklopje een veel positiever effect heeft op de interne motivatie op de werkvloer dan bonussen in geld: informatie waar werkgevers tot nu toe nog maar weinig mee doen… misschien omdat veel werkgevers mannen zijn? Schouderklopje.nu maakt het makkelijker om te wennen aan deze nieuwe gewoonte. Daar kan je namelijk een schouderklopje bestellen!

Al sinds een aantal jaar komt uit de resultaten van grootschalig wetenschappelijk onderzoek (van o.a. Deci, Koestner & Ryan) naar voren dat positieve en persoonlijke feedback een veel sterker positiever effect heeft op de interne motivatie van werknemers dan het uitdelen van dure bonussen. Verrassend genoeg kiezen de meeste bedrijven nog steeds voor geldbonussen. En laat dit nou net het type beloning zijn, dat volgens deze onderzoeken juist de interne motivatie op de werkvloer ondermijnt! Zeker als dat niet gepaard gaat met persoonlijke aandacht. Sterker nog: hoge bonussen leiden tot onderlinge afgunst. Dit werkt dus contraproductief. Dezelfde onderzoeksresultaten geven duidelijk de nieuwe richting aan: beloon je medewerkers met positieve feedback, geef ze mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling en zorg voor een prettige werkomgeving. Uit de onderzoeksresultaten blijkt namelijk dat dit bijdraagt aan een expliciet positief gevoel op de werkvloer.

En wie zijn hier (natuurlijk) veel beter in: vrouwen!

Vrouwen blinken uit in het geven van oprechte aandacht aan personeel en aan zakenrelaties. Volgens wetenschappelijk gefundeerde literatuur van bijvoorbeeld Babcock & Laschever doen vrouwen dit omdat vrouwen zich meer focussen op de ‘lange termijn relatie' met collega's en zakelijke contacten, en minder op het korte termijn resultaat.

Wil je vanaf 1 maart, nationale complimentendag, op een leuke en makkelijke manier je collega's of andere naasten een blijk van waardering geven? Steven de Lira, directeur van organisatieadviesbureau Opensa, heeft hier een aantrekkelijk concept voor bedacht. Op http://www.schouderklopje.nu/ kan je een heus schouderklopje bestellen! Dit schouderklopje staat afgebeeld in de vorm van een handafdruk op het schouderbladgedeelte van een t-shirt en op de voorkant van het t-shirt staat een tekstballonnetje met de keuze uit ‘Goed Bezig!' en ‘Bedankt'. Daarnaast kan je ook nog de ‘goed bezig' of ‘goud waard' trofee bestellen om je medewerkers te motiveren en complimenteren. Dit concept ontving november 2007 de North Sea Pearl Award

schouderklopje_foto_1.jpg


Reageer ook