fb
Damespraatjes Damespraatjes

Geeske haar zoon haalt slechte cijfers door faalangst: “Hij moet gewoon beter zijn best doen op school”

Een paar maanden geleden kwam Mads, de veertienjarige zoon van Geeske, ineens thuis met een faalangstverklaring. “Voor mij kwam dit volledig uit de lucht vallen. Mads is een heel zelfverzekerde jongen die nooit problemen heeft gehad met het maken van toetsen en presteren op het sportveld”, vertelt Geeske. Ze is het dan ook niet met de school eens, maar school en haar zoon houden voet bij stuk: Mads heeft faalangst en krijgt hiervoor extra begeleiding. 

“De meeste ouders zouden blij zijn met extra begeleiding voor hun kind. Zo kreeg Mads workshops waarin hij leerde omgaan met presteren onder druk. Ook krijgt hij wat extra tijd tijdens zijn proefwerken en kan hij deze indien gewenst op een rustige plek maken.” Maar waar de meeste ouders deze extra aandacht voor hun kind prettig vinden, is dat bij Geeske heel anders. “Ik heb ineens een totaal ander kind.”

Ambitieuze jongeman

Geeske en haar man Juriaan waren altijd erg trots op Mads. “Hij is een goede voetballer en droomt ervan ooit bij een topclub te mogen spelen. Dit is voor nu niet aan de orde, maar het is wel leuk om te zien hoe goed hij het doet. Daarnaast zit hij op het vwo en hoopt op een dag (net als ik) arts te kunnen worden. Een ambitieuze jongeman waar Juriaan en ik heel trots op zijn.”

Onzeker

Sinds de faalangst-diagnose is er echter iets veranderd in Mads. “Van de een op de andere dag werd hij onzeker, begon te twijfelen of hij wel goed genoeg kon leren en kreeg minder interesse in voetbal. Daarnaast gingen ook zijn cijfers van hoge achten, negens en tienen naar vieren, vijven en zessen. Hij is niet vooruit te branden ’s ochtends, ziet op tegen de proefwerken en neemt veel minder tijd om te leren.”

Bang om te falen

Mads zegt dat zijn cijfers slecht zijn door zijn faalangst, maar Geeske en Juriaan zijn dit niet met hem eens. “Hij had nooit slechte cijfers, dit begon pas ná het label ‘faalangst’. Het lijkt bijna alsof hij de diagnose gebruikt om onder zijn leerwerk uit te komen. Op school hebben we dit met de mentor besproken, maar zij gaf aan dat Mads wel degelijk bang is om te falen. In dit gesprek gaf ze aan dat Mads hier vanuit school voor wordt begeleid, maar dat we er ook thuis aandacht aan zouden moeten besteden. Ergens heb ik het gevoel dat de mentor denkt dat wij veel druk op Mads leggen.”

Hoge lat

Geeske vindt niet dat de druk vanuit haar en Juriaan komt, maar dat Mads de lat zelf altijd hoog heeft gelegd. “En ik heb sterk het vermoeden dat Mads door de faalangst-test aan zijn eigen hoge lat is gaan twijfelen. De uitslag van deze test bevestigde dit twijfelen; namelijk de diagnose faalangst. Deze diagnose heeft ervoor gezorgd dat Mads dat lat nu niet meer hoogt dúrft te leggen, simpelweg omdat hij zelf denkt dat hij het toch niet zal halen.”

Stoppen met zeuren

Juriaan en Geeske hebben met Mads gesproken over zijn ambities. “Hij geeft aan nog steeds arts te willen worden, maar is er heilig van overtuigd dat dit niet zal lukken door zijn faalangst. Zijn vader en ik vinden dat hij moet stoppen met zeuren en gewoon de boeken in moet duiken. Die faalangst is in zijn geval de grootste onzin en vormt voor hem een excuus om niet meer zijn best te doen.”

Op respectvolle wijze meepraten over dit verhaal? Twijfel jij ook weleens aan de adviezen die vanuit school over je puber kind worden gegeven? Laat het ons weten! Dat kan in de reacties onder dit artikel. 

Afbeelding Javier Sierra via Unsplash

Volg jij ons al?

Facebook Instagram Threads Twitter Pinterest TikTok Newsletter

5 reacties

Joris -

Wat leuk dat het artikel gerecycled is, maar de reacties zijn blijven bestaan. Zo kan het ook!

Margreet -

Waarom werd Mads getest? Zijn gedrag na de diagnose klinkt als een selffulfilling prophecy, zijn zelfvertrouwen is weg. Jullie zouden hem zelf kunnen laten testen, een 2nd opinion. En nav deze uitkomst een route uitstippelen hoe jullie Mads het beste kunnen begeleiden. Wat nu gebeurt is funest, ik heb te doen met Mads, hij krijgt geen steun. Wordt gepusht terwijl hij denkt dat hij het niet kan. En volgens mij denkt hij daardoor ook dat hij waardeloos is. Terwijl faalangst is gewoon te behandelen.
Wat ik nog mee wil geven uit mijn ervaring is dat kinderen op school heel anders kunnen zijn dan thuis. De juf ziet een ander kind dan de ouders.
Stoppen met zeuren. Gewoon in de boeken duiken, zo kan je niet met kind omgaan. Passief agressief heet dat. Het belangrijkste is, is dat hij NU gelukkig is. Ambities vind ik iets voor een ouder kind. Sta eens stil bij je gedrag.

Fiene -

Ik denk dat je beter naar je zoon moet luisteren, misschien is het juist omdat hij thuis gestimuleerd word de beste in alles te zijn dat hij daarom faalangst heeft gecreëerd. Je zei dat je hoopt dat hij arts zou worden, je zegt jullie heel trots zijn dat hij op topniveau voetbal en dat hij hoge Cijfers haalt. Misschien doet hij het omdat hij dan denkt dat jullie dan trots op hem zijn? Ga niet zeggen dat hij niet zo moet zeuren en dat hij maar moet leren maar probeer hem juist te steunen en te begrijpen. Dan voelt hij misschien de druk niet en word hij weer zelfverzekerd.

Joshua -

Als je het geloofd is (wordt) het waar.

Joris -

De moeder is arts met als specialisatie faalangst? Zo nee, dan lijkt het me beter de diagnose aan een professional over te laten en te stoppen die zoon te pushen om (net als zij) arts te worden.

Reageer ook