Recensie 'De rode appel' van Giselle Ecury

9200000019662866Wat een heerlijk boek heb ik gelezen! De rode appel, het nieuwe boek van Giselle Ecury, moest me even veroveren. De introductie triggert, vertelt, triggert en vertelt…. Waar gaat dit naartoe vroeg ik me af?

Deze introductie legt een basis voor een prachtig boek over het leven. Niet het leven dat je denkt te gaan leven als je jong bent. Hier gaat het om het échte leven. Het leven, dat je levend ontdekt, leert kennen en waarderen. Het leven dat gaat over vertrouwen, liefde, diepe gevoelens, gevoelens die je verwarren. Al deze zo levensechte elementen spelen zich dan ook nog in diverse culturen en landen af. Voor mij in deels bekende culturen en landen, waardoor het een heel invoelbaar, bijna aanraakbaar verhaal wordt. Deze invoelbaarheid wordt vergroot door dat ook in dit boek Giselle je het verhaal bijna persoonlijk vertelt. Dat maakt dat het verhaal je steeds meer pakt en onder je huid kruipt.

Een deel speelt zich af in Curaçao en in de gemengde eilandscultuur. Een ander deel speelt zich op verschillende tijden in Zuid Frankrijk af. Het is een verhaal over de levensreis naar volwassen worden en je weg vinden in al die diverse keuzes die je in je leven maakt. Dit volwassen worden duurt in het verhaal, net als in het echte leven, feitelijk een leven lang. Het is een levensreis naar begrip van je werkelijke eigen leven. Een ontdekkingstocht naar wie je bent, wilt zijn en waar je basis is.

Twee levensverhalen, één telefoongesprek. Dat is het uitgangspunt van deze bildungsroman

De rode appel
Nick en Elisabeth wonen in Nederland en hebben beiden een achtergrond die zich deels heeft afgespeeld op Curaçao. De één heeft het gevoel dat er vroeger iets verdrongen werd, de ander heeft zelf iets verdrongen. Nick heeft zich altijd afgevraagd waarom hij op subtiele wijze in zijn jeugd anders behandeld werd dan zijn broers en zus. Als zijn ouders 50 jaar getrouwd zijn, achterhaalt hij de waarheid. Wanneer hij er eindelijk over kan praten met Elisabeth, doorziet zij nog tijdens het telefoongesprek wat er in haar eigen leven onopgelost is. Zij keert direct schuldbewust vanuit Nederland terug naar Zuid-Frankrijk, waar zij de dubieuze gebeurtenissen uit haar au-pairtijd ontrafelt.

Wat in beide levens bepalend is, blijkt het schemergebied tussen liefde en lust te zijn tegen de achtergrond van de jaren zestig en zeventig. Bij de jongeren veranderende opvattingen, een tweede feministische golf en het recht op openheid en seksuele vrijheid, terwijl hun ouders dat proberen tegen te houden. Met alle gevolgen van dien. De zoetzure appel, waar uiteindelijk toch het klokhuis van rest.

Giselle Ecury
Giselle Ecury werd geboren op Aruba. Het hele gezin verhuisde in 1960 naar Nederland, waar haar moeder vandaan kwam. Zij doorliep hier haar middelbare school en behaalde een HBO-diploma. Zij werkte in het onderwijs en debuteerde in 2005 met de dichtbundel ‘Terug die Tijd’ en in 2006 als romancier met ‘Erfdeel’. In 2009 verscheen haar tweede roman ‘Glas in Lood’ en in 2010 haar tweede dichtbundel ‘Vogelvlucht’. Uit haar romans komt naar voren dat haar leven onlosmakelijk verbonden blijft met de twee culturen die zij in zich draagt. En dat geldt ook voor haar derde roman ‘De Rode Appel.’

Een heerlijk boek, dat bij de start even wat tijd van je vraagt. Die tijd kun je het boek geven, want het verhaal geeft je heel veel terug. Het geeft je ruimte in je beeld van je eigen leven en een heerlijke leestijd. Kortom: wat mij betreft is De rode appel van Giselle Ecury een ware aanrader.

BESTEL HET BOEK HIER!

helma019Helma Ketelaar
Werkzaam vanuit haar bedrijf Merkbaar Resultaat