fb

Lieve PostNL, Mara is héél erg teleurgesteld in jullie

Lieve PostNL,

Normaal gesproken praten we op Damespraatjes bijna alleen maar over gezellige dingen. Positiviteit staat voorop. Vandaag maken we daar een incidentele uitzondering op. Niet omdat we het graag willen, maar omdat het voor ons gevoel heel hard nodig is. Dus lieve PostNL, jullie zullen wel benieuwd zijn waarom dat is. En dan vooral omdat dit aan jullie gericht is! Heb je even? Dit is er gebeurd…

Op vrijdag 29 januari hebben wij een diner voor onze bloggers georganiseerd. Lekker eten, kletsen en ze bedanken voor hun harde werk. Een diner is geen diner als er geen goede wijnen op tafel staan. Vandaar dat we bij Grapedistrict een aantal hele lekkere hebben uitgezocht. Omdat het er flink wat waren bood Grapedistrict aan dat PostNL het wel thuis bij ons kon bezorgen. Joepie!

Maar op de dag dat de wijn geleverd zou worden (donderdag), ging het mis. Ik wachtte en wachtte. Verschoof mijn douchesessie van ochtend naar avond, zorgde voor een goedgevulde ijskast en liet de muziek uit. Stel je voor dat ik de bezorger mis… Nou, en die bezorger heb ik gemist hoor! Niet omdat ik niet klaarstond, maar omdat de bezorger niet heeft aangebeld maar meteen het ‘niet thuis’ briefje door de bus heeft gesmeten. Wanneer je de mooie wit-oranje bus vervolgens ziet wegrijden mét jouw pakket er nog in (ik zag hem vanuit mijn appartement onaangetast in de bus liggen…) dan voelt dit als een klap in je gezicht.

Natuurlijk belde ik meteen met de klantenservice van PostNL. Een stel vriendelijke mensen die al die pissige klanten zo goed mogelijk proberen te helpen. Ik doe het ze niet na. Maar, dat goede bedoelingen niet genoeg zijn, bleek toen helaas wel. Ik vertelde wat er was gebeurd en de mevrouw aan de andere kant van de lijn riedelde haar politiek correcte ‘oh wat vervelend voor u’ bel-script op. Na wat over en weer gepraat had de vrouw ineens goed nieuws: “ik zie dat uw pakket al bij de Primera is bezorgd! U kunt hem dus daar vandaag al zelf ophalen.” Ook toen ik aangaf dat op het briefje stond dat dit morgen pas vanaf 15:00 uur mogelijk was, wist mevrouw doodleuk te verkondigen dat het er nu écht al stond.

Vrijdagochtend stond ik met frisse moed op. Het was de dag van het etentje, ik had er zin in én mijn wijn zou al bij de Primera staan. Wat kon er nou nog mis gaan? Nou… Dat de wijn dus NIET bij de Primera stond. “Goh,  de vrouw van de klantenservice zei dat het er écht zou staan” zei ik tegen de mannen achter de balie. De mannen van de Primera grinnikten en vertelden dat ze dit veel vaker hoorden. Waarom verbaast mij dat niet…?

Nu ik dit schrijf heb ik nog steeds geen wijnen. Ik heb geprobeerd de klantenservice te bellen maar om de een of andere reden wordt de verbinding vanuit hun kant steeds verbroken. Vanmiddag om 15:00 uur pak ik de taxi naar de Primera om de zware doos met wijnen op te halen. Uiteindelijk had ik dus net zo goed zelf met de taxi de wijnen bij Grapedistrict op kunnen halen. Het had me net zo veel geld en stukken minder tijd gekost.

Lieve PostNL, ik vind het echt vervelend dat het zo moet. Maar wat ik nog vervelender vind is dat jullie klanten keer op keer voorgelogen worden. Want ja, zo is het wel. Jullie taak is pakketten leveren. Wanneer jullie dat niet goed doen, zet je jezelf voor lul en maak je mensen boos. Hoe zou het zijn als jullie een advertorial bij ons in zouden kopen en wij hem na betaling gewoon niet plaatsen. Of dat we zeggen: plaatsen jullie hem zelf maar op onze website. Huh, wacht… Dat is onze taak dan toch? Klopt. Maar jullie doen precies hetzelfde: geld rekenen voor het verlenen van een dienst die de klant vervolgens aan zichzelf moet verlenen. Je ziet al: zo werkt het dus niet. Ik hoop dat jullie dit goed in je oren knopen en héél hard aan de slag gaan om dit te verbeteren.

Hoe zou zo’n verbetering eruit kunnen zien? Ik heb hier 3 handige tips:

1. Is de bezorger vertraagd? Laat een sms naar de ontvanger gaan. Zij kunnen hier dan rekening mee houden. Als je laat bent is het wel zo netjes om dit even te melden.

2. Sta je voor een dichte deur? Bel dan even als mensen een telefoonnummer hebben opgegeven! Veel mensen doen erg hun best om beschikbaar te zijn voor de bezorger. Maar soms kan het zijn dat de bel niet gehoord wordt of iemand even op de wc zit. Lullig als de bezorger na 10 seconden weer weg is.

3. Wordt een pakket te laat bezorgd? Zorg voor een excuus of een passende compensatie. Zoals ik al zei: jullie dienst is het bezorgen van pakketten. Wanneer je om wat voor reden dan ook je dienst niet goed kan leveren, is het wel zo netjes om dit goed op te lossen.

Heel veel liefs en succes toegewenst,

Mara Blikslager

9 reacties

Petra -

Nou, wat zullen we erover zeggen. Ik dacht ook handig te zijn, pakketbezorger helaas gemist. Ik dacht geef door dat ik het bij de jumbo wil ophalen, die zijn in de avond open, en ik had het nodig voor een verjaardag. Maar dat vonden ze niet zo handig, ik kon het bij een ander bedrijf halen, maar die was dicht op moment dat ik klaar was met werken…..
Ik kreeg bericht ligt bij de jumbo klaar, dus ik erheen, zij hadden niets, hun bellen voor mij, en toen hoorde ik dat het ergens anders lag. Compliment voor de jumbo, ik was niet de eerste die dit had, hun kunnen elke keer bellen, en kreeg bos bloemen mee van de jumbo.
Zelf ook maar gebeld over me pakje, moest hem daar ophalen, kon niet anders……. paar dagen later gehaald, en wat stond er groot op bezorgen jumbo………

Joyce -

HEEEL herkenbaar! Vorige week was ik per toeval dinsdag thuis aan het werk, kwam goed uit want ik verwachtte een pakketje dat via PostNL bezorgd zou worden.
Helaas niemand gezien bij mij aan de deur! Woensdag, zou er vertraging zijn, nog geen pakket. Donderdagavond heb ik maar eens de Track&Trace gebruikt en wat schetst mijn verbazig, dinsdag 13.46 uur bij u afgeleverd EN er is getekend! HUH….ik was thuis maar niet getekend en al helemaal niets ontvangen. Ook geen briefje in de brievenbus.
Ik naar buiten en de buren maar eens afgegaan en ja hoor, bij de naaste buren was het raak. Zij hadden het pakketje in/op hun brievenbus liggen. Ze vonden het al vreemd dat ik het niet kwam ophalen…ARGHHH.
De eerste woede is nu wel gezakt dus ik ga PostNL maar eens bellen hoe het nu zit…

Barbara van schaik -

Standaard gebeurt het hier, aanbellen en meteen zijn ze weg. Ik was 1x zo kwaad heb het hem goed gezegd, ‘jij blijft staan totdat ik rustig naar de deur kan lopen en geen sprint over mijn meubels hoef te maken!’

Rita -

Dit heb ik ook al verscheidene keren op mijn vorige adres gehad. ze rijden een rondje over het erf, stoppen of toeteren niet eens, en aan het begin van de oprit stoppen ze het briefje in de bus. Tegenwoordig hebben we veelal een heer die weet dat hij de pakketjes onder het afdak kan zetten als we niet in de buurt zijn!

A,M, Baas -

Mijn mobieltje is voor noodgevallen, heb niets aan een smsje

Anke -

Ik vind dat ze ook niet erg hun best doen voor de €6.95 per pakketje die ze zich eisen. Ik doe tegenwoordig veel met Kiala, dan weet je voor €3.95 bij voorbaat niet wanneer het komt.
Bovenstaande komt me allen bekend voor maar het is allemaal 1richtingsverkeer. Wij hebben ook al eens gehad dat de bus gestolen werd. Heel jammer, wel politie aan de deur om hun kant te regelen maar ze verstrekte me niet eens de gegevens die ik nodig had om het met een verzekering te regelen want dat moet je wel ff zelf doen natuurlijk. Maar zo vind ik het met meer voorheen staatsbedrijven die ze naar mijn mening niet hadden moeten privatiseren. (wil dat niet zeggen dat de belastingdienst of uwv leuk bezig is).

Susan -

Ik begrijp het bovenstaande verhaal, de frustratie en teleurgesteldheid.
Gelukkig heb ik een super goede en lieve pakketbezorger. Ik woon op 5 hoog en zorg ervoor dat hij niet steeds naar boven hoeft als er geen handtekening nodig is. En als ik niet thuis ben, brengt/bezorgd hij het pakketje bij m’n partner die 2 straten verderop woont. Ik weet dat ik van geluk mag spreken met m’n bezorger. Maar ook goede dingen mogen gezegd worden.

will -

De mannen en vrouwen van de auto van Postnl hebben tegenwoordig ook geen geduld meer als ze bij je aanbellen met een pakje.
Ik moet vaak van boven komen en als je dan niet snel bent( zeg maar binnen 5 seconden bij de deur ) dan zijn ze al weer naar de buren om het pakje daar af te geven. Wat volgens mij ook niet mag, want ze moeten het nog een keer aanbieden.
Zó vervelend. Ze denken zeker dat je de hele dag achter de voordeur ligt om te wachten tot er iemand aanbelt. Ook zie ik ze vaak al weer weg lopen als ik de kamer in kom. Dan moet ik vlug naar buiten rennen en ze terug roepen.
Postnl bezorgers dit is allemaal zeer vervelend. LET ER OP. Wacht even.

ello -

Wat ook erg is, ik heb een webshop en dan komt het dus voor dat pakketjes door een of andere medewerker bij een depot ineens als brievenbus post worden gezien en dus bij de enveloppen belanden (terwijl ze met geen mogelijkheid door de brievenbus kunnen), vervolgens gaan ze dan een heel lang traject in van brievenbus post weer terug naar de pakketten o.i.d en worden hierna niet meer traceerbaar (terwijl er wel gewoon een barcode op zit). De klant wacht dan meer dan een week terwijl het pakket er de volgende dag hoorde te zijn! Óf ik verzend iets in een envelop (brievenbus post dus) maar dat is eigenlijk net een fractie te dik maar pas met wat geduw nog net door de gleuf……wordt dat gezien als pakketpost en ontvang ik een boete kaart van 7,65 euro!
Pfffff……(dan laat ik een kwijtgeraakt pakket, jammer maar helaas niet voor verzekerd, of een leeg pakketje…….inhoud wordt nooit meer bij de verloren zendingen gevonden, of enveloppen met een bestelling die in het niets verdwijnen……allemaal voor mijn kosten!

Reageer ook