Damespraatjes Damespraatjes

Leer!

Een dooie koe kan toch tot de meest uiteenlopende reacties leiden: Mijn lief heeft niets met dooie beesten, maar een nieuwe tas uit De Bijenkorf is toch wel begeerlijk. Dan zie ik haar hand over dat gladde leer glijden en zie een paar ogen, die mij verzaligd aankijken. Helaas,  het gaat over een tas !

Zelf heb ik wel wat met de voetbal. Niet dat ik nou zelf zo nodig iedere week op het trapveldje achter loop te darren met een stelletje 35-plussers, maar een goeie wedstrijd mag ik graag zien.
Landskampioen Twente kreeg het Inter van ons aller Wesley op bezoek. En waar we een land van bange broekies zijn geworden die naar mijn mening nog geen deuk in een pakje boter kunnen schoppen, legde Twente een aanvallend spelletje op de mat. Er werd lekker creatief, uitdagend en geïnspireerd tegen het leer aangetrapt. Het stadion vol fans in extase, een vrolijke tv-kijker thuis.

Na afloop bedacht ik mij dat wij mensen toch wel een wonderlijke soort zijn. Waar verleiden of verleid worden (tas!) herkenbaar is in de natuur, is het spel toch wel met name iets van de homo sapiens. Zeker als dat spel over genomen wordt door organisaties, die daar nog andere doeleinden mee hebben, zoals bijvoorbeeld veel geld verdienen.

En daar hebben we iets aparts te pakken: De mens heeft niet meer genoeg aan het directe doel ‘spelen’, maar combineert dat met andere doelen als ‘geld verdienen’, ‘status verkrijgen’ of ‘positie verwerven’. Wat opvalt: het gaat niet meer om het directe nut ‘plezier’ creëren, maar om iets anders te moeten ‘hebben’. Maar wat dat dan is, blijft vaak een raadsel.

Koop eens in de supermarkt een doosje theezakjes. Kun je nog gewoon groene thee vinden of earl grey ? Het zijn vruchtensmaakjes geworden als mango, bosbessen of kiwi ofwel het zijn vakantie-bestemmingen geworden om bij weg te dromen als Marokko, Thailand en Turkije.
Losse thee is vrijwel verdwenen en heeft plaats gemaakt voor theestaafjes of ingenieuze driehoeksbuiltjes met ademend luchfilter. Vraag natuurlijk, waarom willen we dit: Gaat het nog om de authentieke thee of om de afgeleide sensatie bij de vakantie, om een ‘modern complexe smaakbeleving’ ?

Vraag je iemand: “Waarom wil je dit of dat ?”, dan blijkt er vaak geen helder antwoord te komen. Als je jezelf afvraagt waarom je iets wèrkelijk wilt, blijkt vaak dat je geen goede reden hebt. Dàt scheelt in je portemonnee! Misschien geen slechte zaak met die aanstaande 18 miljard aan bezuinigingen voor de deur.

Bijzonder is wel, dat we dit afgeleide gedrag in de natuur bijna niet tegenkomen. Daar moet alles direct nut hebben: om zich te voeden, zich te vervoeren of om te overleven. Dieren hebben geen behoefte aan vakantie.  Het is authentiek, voldoende en efficiënt. Nou ja, wel eens een vrolijke koe gezien die de stal uitkomt en door de wei springt, vier poten los ?! Prachtig. Zelfs authentiek spelen kunnen dieren vaak beter dan wij.

Behalve dan door Twente, mijn vrouw in De Bijenkorf en sòms ikzelf … Hoogste tijd om mijn lief weer eens te verleiden. Niet met een tassie, wel met passie.
Waarom ik dit wil ? Alleen voor het spel, echt waar !

Paul Eykenduyn
coach
http://www.eykenduyncoaching.nl

Paul coacht mensen en teams in leven en werk.
Daarnaast geeft hij cursussen Mindful Leven en Werken.


Reageer ook