Huurders huis Eva sloopten haar woning: “Kleding van de kinderen in de wc-pot en bedden doorgezakt”

Via een groot platform verhuurde Eva vorige zomer haar huis in Amsterdam. “Zelf hebben wij een strandhuisje waar we tijdens de zomervakantie veel zitten. Omdat we ons huis voor veel geld kunnen verhuren, doen we dit zomers graag als we zelf weg zijn. Ons huis ligt in het centrum van de stad, heeft een tuin en drie slaapkamers”, vertelt Eva. “Tot het incident van vorige zomer hadden we eigenlijk alleen maar goede ervaringen.”

300 euro per nacht

Eva en haar man Pieter besluiten hun huis te gaan verhuren als ze van vrienden horen dat zij op die manier hun vakanties bekostigen. “Ons huis levert al snel 300 euro per nacht op en dat is natuurlijk een lekker zakcentje als je zelf toch weg bent.” De eerste keren vindt Eva het spannend en trekt altijd met een gek gevoel de deur achter zich dicht nadat ze de huurders het huis heeft laten zien. “Maar toen ik erachter kwam dat mensen keurig met ons huis omgingen, werd het steeds makkelijker.”

Overlast

Het overgrote deel van de huurders gaat zorgvuldig met het huis om, maar uiteraard zijn er soms uitzonderingen. “Zo kregen we van buren ooit te horen dat ze de hele nacht seksgeluiden uit ons huis hadden horen komen. Of dat er overlast is doordat de huurders tot laat in de tuin zitten te kletsen. Soms gebeurt het dat de woning vies wordt achtergelaten, maar veel erger dan een vies toilet of een aanrecht vol vaat is het niet geweest. Tot vorig jaar…”

Volste vertrouwen

Op het eerste oog leek alles normaal. Eva kreeg een aanvraag van een gezin uit het zuiden van het land. “We hadden vorig jaar veel gasten uit Nederland. Ze boekten ons huis voor een weekendje Amsterdam. Zo ook dit gezin, bestaande uit een man, een vrouw en twee kinderen. Net als altijd gaf ik een rondleiding, een kleine instructie en vertrok met het volste vertrouwen richting het strandhuisje.”

Politie

Als Eva de volgende ochtend wakker wordt, ziet ze dat ze tientallen appjes en telefoontjes van buren heeft gemist. “Allemaal klaagden ze over geluidsoverlast dat wel tot 4 uur ’s nachts door was gegaan. Uit de berichten begreep ik dat de politie aan de deur is geweest om het gezin stil te krijgen. Ik schrok natuurlijk enorm en heb de huurders direct gebeld.” Aan de telefoon geven de huurders aan dat het inderdaad allemaal wat luidruchtig was verlopen. Ze waren die dag in de stad vrienden tegengekomen en hebben die meegenomen naar ons huis voor een afzakkertje. Dat had wat langer geduurd dan gepland en ze waren thuis niet gewend dat ze zo vroeg stil moesten zijn.

Weer overlast

“Netjes boden ze hun excuses aan en beloofden dat het niet meer zou gebeuren en dat geloofde ik. Ik weet hoe het af en toe kan gaan; soms is het zo gezellig dat je de tijd helemaal vergeet. In de buurtapp heb ik het verhaal uitgelegd en namens ons en de huurders excuses gemaakt. Eind goed, al goed. Dachten we…” Tegen alle verwachtingen in gebeurt ook de nacht daarna hetzelfde: geluidsoverlast, boze buren en wéér een ingrijpen van de politie.

Buren niet geslapen

Eva en haar gezin hebben snel de auto ingepakt en zijn naar huis gereden. “Ik ging door het lint. Hoe konden ze wel? Onze buren hadden weer een nacht niet geslapen door onze huurders. Ik schaamde me kapot.” Zonder aan te bellen stapt Eva het huis in en weet niet wat ze aantreft… “Ik heb tegen mijn man gezegd dat hij met de kinderen maar even bij de buurvrouw koffie moest gaan drinken. Ik wilde niet dat ze dit te zien zouden krijgen.”

Halfnaakte man

Het hele huis was overhoop gehaald. “In de keuken lagen kapotte borden op de grond, de eettafel stond vol met lege wijn- en bierflessen, op de bank lag een halfnaakte man die ik niet kende, de kleding van onze kinderen was in de wc-pot gestopt, de lattenbodems van de bedden van de kinderen waren doorgezakt, onze gordijnen lagen op de grond en alles was gewoon heel erg vies.” Eva loopt witheet aan en trekt de huurders uit bed.

Vier uur de tijd

“Ik ben natuurlijk volledig door het lint gegaan. En de huurders? Die deden of het allemaal wel meeviel en vonden het vooral bijzonder asociaal dat ik voor het einde van de huurperiode het huis binnen was gekomen. Ze waren van plan om alles netjes op te ruimen, zodat ons huis tijdens de check-out weer zo goed als nieuw zou zijn.” Eva heeft ze vier uur de tijd gegeven om alles weer te herstellen en anders zou ze contact opnemen met het verhuurbedrijf.

Bos bloemen

“Wonder boven wonder is het de huurders gelukt om het appartement netjes op te leveren. De kleding van de kinderen hebben ze gewassen, ze hebben geld achter gelaten voor het kapotte servies, de bedden waren gerepareerd en de gordijnen hingen weer zoals ze horen te hangen. Op tafel stond een enorme bos bloemen en een kaartje met ‘sorry’. Ook bij de buren zijn de langs geweest met doosjes chocolade en excuusbriefjes. Ik vond het nog steeds heel erg vreemd, maar ik was op dat moment al lang blij dat mijn huis weer in orde was.”

Nare ervaring bijgebleven

Eva denkt sindsdien wel twee keer na voordat ze haar huis weer verhuurt. “Wij hebben er een heel vervelend gevoel aan overgehouden Tegenwoordig verhuren we ons huis alleen nog aan mensen die we (via via) kennen. Ondanks dat het honderd keer goed is gegaan en één keer minder goed, is die ene nare ervaring toch wel degene die is blijven hangen.”

Op respectvolle wijze meepraten over dit verhaal? Dat kan in de reacties onder dit artikel. 


Reageer ook