fb

Hoe schrijf je een bestseller? Tips van superdebutante Lize Spit

‘Er zijn heel veel mensen die vinden dat je altijd met plezier moet blijven schrijven, maar ik ben daar heel anders in.’ Lize Spit (1988) groeide uit van Write Now!-winnares in 2013 tot superdebutante in 2016. Wie dezelfde weg wil afleggen, kan veel leren van het interview dat Schrijven Magazine met haar had voor het komende nummer. Hier alvast een sneak preview!

Hoe schrijf je een bestseller? 

In vijf maanden tijd zijn er van Lize Spits debuutroman Het smelt meer dan 60.000 exemplaren verkocht. Uitgevers uit acht landen gaan de roman vertalen en onlangs werd bekend dat het boek zal worden verfilmd. Hoe schrijf je zo’n bestseller?

Lize: “Je moet wel geduld hebben om te schrijven en je moet het ook belangrijk genoeg vinden. Ik schrijf niet zomaar een leuk verhaaltje, maar altijd in opdracht van bijvoorbeeld een tijdschrift en met een bepaald doel. Ik besluit voor mezelf wat de lezers bij mijn verhaal moeten voelen. Die ambitie, die doelgerichtheid, die moet je hebben als schrijver.

Niet romantiseren

Het is net zoals bij diëten: je hebt honderd manieren om gewicht te verliezen, maar uiteindelijk is het heel simpel: je moet meer calorieën verbranden dan je opneemt. Of je dat nu bereikt door elke dag één zware maaltijd of twintig komkommers te eten. Bij schrijven is dat hetzelfde. Je moet gewoon achter de computer gaan zitten en uren kloppen, pagina’s volschrijven. Je mag het niet romantiseren.”

Vershoudfolie

‘Er is altijd wel een haakje dat een verhaal aan mijzelf verbindt, want anders heeft het voor mij geen belang of bestaansrecht. Ik hoef niet altijd iets van me af te schrijven, maar er komt altijd een gevoel bij kijken, omdat je dat nodig hebt om vanuit te vertrekken. Ik heb bijvoorbeeld voor De Gids het verhaal ‘Vershoudfolie’ geschreven over een kindje dat een huidaandoening heeft die moet worden weggesneden. Daarvoor wordt ze ingesmeerd met verdovende zalf en omdat die zalf goed moet inwerken, wordt ze ingewikkeld in vershoudfolie. Ik heb als kind een vergelijkbare situatie meegemaakt. Dat is dan een herinnering die bij mij zoveel teweegbrengt, dat ik daar gemakkelijk een verhaal aan kan verbinden. Ik begin met dat beeld, een kind ingewikkeld in vershoudfolie, en daaromheen begin ik dan personages te verzinnen en kies ik elementen die de spanning versterken. In dit geval koos ik voor een alleenstaande vader die nog niet gewend is aan het zorgen voor zijn kind en nog verdriet heeft over de scheiding. Dan voeg ik daar opeens een hond aan toe – het verhaal begint ermee dat de vader de hond aanrijdt – en van daaruit bouw ik dan een verhaal op.’

Als ik het volledig verzin dan houdt het geen stand

‘Ik heb veel herinneringen uit mijn eigen jeugd gebruikt, omdat die een herkenbaar tijdsbeeld weergeven. Soms zou ik in mijn roman willen markeren wat puur verzonnen is en wat echte observaties zijn. Wanneer ik een verhaal volledig verzin, houdt het voor mij geen stand. Dan denk ik dat niemand het gaat geloven. Ik ben meer een verteller dan een verzinner.’’

Nieuwsgierig geworden?

Het hele interview met Lize Spit lezen? Je vindt het in het komende nummer van Schrijven Magazine dat omstreeks 5 augustus in de winkels ligt!

Door Tara Boonstra

1 reactie

Rock -

This is what it looks like. A opinion concerning something that has absolutely nothing to do with what you are actually expounding on, for what reason could We do such a thing? Well have you slept at a boutique Bangkok Hotel previously? Do you want to? You’ll want to. You bet that’s a declirataon. You’ll want to vacation at the city point hotel Bangkok

Reageer ook