Het geschenk van liefdevolle aandacht

hetgeschenkvan.jpg
Het prettig ogende boekje van Mary Brantley en Tesilya Hanauer is één van de vele boeken die de laatste jaren zijn verschenen over Mindfulness. En toch blijkt het een goede toevoeging aan de inmiddels imposante boekenreeks over dit onderwerp. Mary Brantley is een Amerikaanse trainer die geschoold is in het werk van John Kabat-Zin. Zij heeft zich toegelegd heeft op stress reductie met behulp van meditatie. Tesilya is uitgeefster.


Mindfulness betekent niets anders dan ‘aandacht hebben’ voor onszelf, onze gevoelens, onze relaties met andere mensen en onze verhouding met de wereld waarin wij leven. Door die aandacht kunnen we anders gaan kijken, denken en voelen over onszelf, de ander , wat wel of niet moet en hoe de wereld er uit zou moeten zien. Mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme. 

Mary en Tesilya hebben in hun boekje ‘liefdevolle aandacht’ centraal gesteld als uitgangspunt voor dagelijkse oefening. Het is een meditatievorm uit de lessen van de Boeddha, gericht op het oefenen van vriendelijkheid, goedheid en compassie. Deze zijn in ieder mens aanwezig, ook in jou.

Door je met regelmaat bewust te oefenen in het ontwikkelen van liefdevolle aandacht, kun je de relatie in jezelf en met anderen verbeteren. Je hoeft niet van ieder mens te gaan houden, maar je oordelen over mensen en situaties wordt zachter. In het boeddhisme zegt men wel, dat je uiteindelijk geen oordelen meer nodig hebt in je leven. En dàt is een ongelofelijke vrijheid! Maar, je moet er nog wel even wat voor doen !

‘Het geschenk van liefdevolle aandacht’ begint met een algemene inleiding over liefdevolle aandacht en hoe je makkelijk kunt oefenen. Mary legt uit hoe je de oefeningen doet en bemoedigt je meteen, als het even niet wil lukken met je meditatiehouding of je ademhaling.

De kern van het boekje bestaat uit vier hoofdstukken met ieder zo’n vijfentwintig oefeningen waardoor je steeds verder komt in het hebben van liefdevolle aandacht. Alle oefeningen beslaan niet meer dan twee kleine paginaatjes. Zo blijft het iedere dag ook een beetje handzaam; je kunt immers niet de hele dag aan het mediteren slaan! Veel oefeningen vragen pakweg een kwartiertje echte aandacht. Een kwartiertje waar je vervolgens de hele dag op kunt teren. Dat valt mee hè? Je mag natuurlijk langer op je kussentje blijven zitten, maar ja, de kinderen moeten ook naar school en je baas wacht niet! Doe dus vooral wat voor jou goed voelt.

Je begint met oefeningen in het ontwikkelen van aandacht voor jezelf (Een vriendin worden van jezelf, lief zijn voor je lijf, jezelf vergeven en het bewust kiezen voor goedheid). Als dit een beetje lukt, kun je overstappen naar deel twee waar je oefent met veel voorkomende emoties zoals je angsten, je verdriet en boosheid. En naarmate je hierin meer getraind raakt, kun je je aandacht gaan verleggen naar andere mensen en uiteindelijk naar de wereld waarin je leeft. Mooi nietwaar ?

Mijn advies: Bestellen, beginnen, je liefde opwekken en genieten van jouw bijzondere leven!

Paul Eykenduyn, mindfulness coach

Bestellen bij bol.com


Paul is sinds begin januari 2010 columnist bij Damespraatjes. Zijn eerste column is zojuist verschenen en zal binnenkort ook terug te vinden zijn onder "Paul" bij de columns.

Meer over Mindfulness vind je o.a. op www.eykenduyncoaching.nl
 


Reageer ook