Barre tocht naar Peru, deel 3

"Inmiddels ben ik aangekomen op plaats van bestemming Cuzco – Peru, helaas ging dat niet zonder slag of stoot. De eerste vlucht van SanFran naar San Salvador (tussenstop van 5 uur) was prima, ware het niet dat ik omgeven was met 12 kinderen (ahhhhhh). Er werd druk gedaan, gezongen, gehuild en vooral gepoept. Cursus luiers verschonen heb ik inmiddels binnen aangezien dat blijkbaar prima op een vliegtuigstoel kan. Inventief volkje die zuid-amerikanen. (de beste birthcontrol die er is overigens!) So far part one, het ergste is achter de rug, dacht ik…

Vlucht twee van San Salvador naar Lima. Voor het eerst in mijn leven heb ik doodsangsten uitgestaan tijdens een vlucht (en ik heb toch al ruim 50 vluchten gemaakt in mijn leventje). Vijf uur lang werden we geteisterd door luchtzakken en tot overmaat van ramp had ik ook nog eens een plaats naast het toilet (ik hoor mezelf nog zeggen: "I would like to have a windowseat in the back of the plane"). Ik mocht dan ook uitgebreid meegenieten van riekende darmperikelen van mijn medereizigers. Het scheelde niet veel of ik moest aan het befaamde papieren zakje. Geheel tegen mijn verwachtingen in wist meneer de piloot het vliegtuig keurig te landen en wist ik niet hoe snel ik naar buiten moest vluchten.

Ik kwam aan rond 18:00 uur. Tegen 20:00 had ik alle checks wel gehad. Mijn vlucht naar Cuzco (ik zag een busreis van minimaal 20 uur toch niet zo zitten en na de verhalen van broerlief – reis van 40 uur naar Cuzco – boekte ik op San Salvador een vlucht) vertrok helaas pas de volgende ochtend om 6 uur. Incheck dus om 4:00 en taxi´s rijden dan net iets minder… conclusie, ik blijf wel op t vliegveld en zoek een bankje om te crashen. Right, ik en mijn briljante ideeën ook.

mijn gids Alex

Na sloten koffie kon ik echt niet meer en ben opzoek gegaan naar een bankje. Bankjes waar je kan liggen zijn natuurlijk nergens te vinden en waarschijnlijk zijn ze daar ook op gebouwd bedenk ik me nu, maar op dat moment vond ik het ronduit belachelijk! Gelukkig was de vensterbank breed (of ik smal) en heb ik daar een uur gelegen… totdat er mensen op het raam begonnen te kloppen (bleek ik vanaf de buitenkant een ware attractie te zijn – scherp viool!) Ach, ik zag ook niks met zo´n oogmasker voor. Uiteindelijk heb ik me bij mede backpackers gevoegd die gewoon op de betonnen vloer lagen te slapen… mezelf vastgeketend aan m´n backpack en toch mooi even ingedut haha wie had dat ooit gedacht, luxe popje Viola slapend op een betonnenvloer. Grensverleggend hoor dat parkbanken. Natuurlijk komt aan alles een eind dus ook aan deze reis. Hoe raar het ook klinkt, ik vond het prachtig om zo af te moeten zien!

Inmiddels ben in dus in Cuzco en ik kan alleen maar zeggen "het was het meer dan waard". Zodra ik hier de stad in kwam rijden was alle leed direct vergeten WAUW! Ik zit in een fantastisch hostelletje. Er is een schilderachtig binnenplaatsje met van die leuke autentieke tafeltjes. Om de binnenplaats zijn alle kamers, twee verdiepingen in totaal dus boven loopt een soort balkon van waar je in de patio kijkt. Ik heb een te schattig één persoonskamertje met nachtkastje, bureautje, inbouwkast en… een eigenbadkamer! (er komt soms zelfs warm water uit) en dit alles voor niet meer dan 7 euro, is het niet prachtig!

Ik heb nog zoveel te vertellen maar dat komt de komende dagen wel. Mijn agenda ziet er geweldig uit:

Morgen de kloosters en ruines in de omgeving bezoeken (wandeling van zo´n 4 uur) en paardrijtocht bij een van de kloosters.

Zondag de hele dag raften op de rivier hier (vraag me niet welke)

en dinsdag vertrek ik op de twee daagse tocht naar Machu Picchu! (ik weet het Miel en Maris, jullie hebben de vierdaagse gedaan!) Dag 1 wordt 7 uur lopen, dag twee nog eens 2 om vervolgens zo´n 4 uur bij de oude inca stad te vertoeven, afsluiting bij de warmwater zwavelbronnen

Ik heb er zin in en natuurlijk hou ik jullie op de hoogte!"