Zeven tips om spierpijn te voorkomen

Echt, echt waar. Ik kan het niet helpen dat ik enorm moet lachen als mijn jongste dochter door het huis strompelt als ze de dag na een zware training spierpijn heeft. Blijkbaar heeft ze die avond ervoor spieren getraind die nog niet goed getraind waren (je vraagt je af hoe dat mogelijk is met zoveel training) en dat is positief, daar word je alleen maar sterker van en spierpijn is compleet onschuldig, toch?

Twee soorten spierpijn

  1. Vroege spierpijn, die ervaar je tijdens het sporten. Als er niet genoeg zuurstof door je lichaam wordt gepompt om aan de vraag naar energie te voldoen. Dit wordt ook wel verzuring genoemd en deze houdt meestal na het sporten weer op.
  2. Verlate spierpijn voel je het best ongeveer 48 uur na je inspanning doordat er hele kleine scheurtjes ontstaan in je spieren als gevolg van een enorme krachtinspanning. Niet geheel onschuldig dus.

Hoe voorkom je spierpijn?

  1. Een warming up is heel belangrijk. Door je warming-up gaan je hersenen zich ook al instellen op de inspanning. Je hart gaat al wat sneller kloppen om de zuurstofcirculatie te verhogen, je spieren te versoepelen en je gaat meer zuurstof opnemen. Zo ben je beter voorbereid op een (lange) training. Een goede warming up duurt minstens 10 minuten.
  2. Cooling down is net zo belangrijk. Je lichaam moet namelijk opnieuw overschakelen naar een toestand van rust. Ook de cooling down duurt ca 10 minuten als je het goed wilt doen.
  3. Neem een warm bad of douche, de warmte helpt je te ontspannen en zorgt voor een betere doorbloeding. Ook kun je eventueel cold en hot packs op pijnlijke plekken leggen en wissel de warmte af met kou.
  4. Blijf bewegen, want van stilzitten word je stijf. Zeker ook de volgende dag juist gaan bewegen. Lekker wat fietsen of wandelen zorgt er vaak al voor dat je je minder stijf voelt en dat de spierpijn wegtrekt.
  5. Laat je lekker masseren, een sportmasseur (of misschien heb je wel een handig vriendje of vriendinnetje) kan de stijfheid en pijn zo uit je spieren werken. Alhoewel het in het begin behoorlijk pijnlijk is kan je vaak heel relaxed van de massagetafel afstappen.
  6. Een pijnstiller kun je gerust nemen om de pijn te verminderen. Blijft de pijn meer dan 2 dagen aanhouden dan kan er ook wat anders aan de hand zijn. Misschien is er sprake van een blessure. Bij twijfel altijd je huisarts even raadplegen.
  7. Heb je kramp in je spieren tijdens het sporten? Dan kan het zijn dat je te weinig hebt gedronken. Neem voor en tijdens het sporten genoeg water tot je. Voor het sporten zou je wat extra magnesium of calcium kunnen nemen.

We zijn benieuwd of je wat aan deze tips hebt. Laat je het ons weten?

 

 


Reageer ook