Wat zijn belangrijke voedingsstoffen voor de ontwikkeling van kinderen en hoe krijgen ze deze binnen?

Als jonge moeder wil ik alles graag goed doen. Mijn kleine lieve Sophia is de belangrijkste persoon in mijn leven en ik weet zeker dat alle moeders die nu meelezen hetzelfde over hun kinderen denken. Hoe oud ze ook zijn, waar ze ook uithangen en wat ze ook doen: jij doet er alles aan om ze gezond en gelukkig te krijgen en te houden. Je stimuleert ze om voldoende te bewegen, je schotelt ze zo veel mogelijk bewuste maaltijden voor en leert ze bewust met lekkere verleidingen om te gaan. Lukt natuurlijk niet altijd, maar ook dat hoort erbij. 

Goede voeding en voldoende beweging zijn niet alleen belangrijk voor de fysieke ontwikkeling van je kind, maar ook voor de mentale ontwikkeling.

Wat zijn belangrijke voedingsstoffen voor de ontwikkeling van kinderen en hoe krijgen ze deze binnen?

Vitamines en mineralen

We weten allemaal dat het binnenkrijgen van vitamines heel erg belangrijk is. Niet alleen zorgen vitamines ervoor dat je niet ziek wordt en alle systemen in je lichaam goed blijven werken, ze zijn ook belangrijk voor de mentale ontwikkeling van je kind. Er is nogal wat discussie over welke vitamines het belangrijkste zijn voor de ontwikkeling van de hersenen, maar wij zijn ervan overtuigd dat alle vitamines dit zijn. Een kind kan zich mentaal optimaal ontwikkelen wanneer het geen enkel tekort in vitaminen heeft en in goede gezondheid is. Hier zorg je onder andere voor door ze lekker veel groente en fruit te geven. Wissel de groenten en fruitsoorten met elkaar af om het beste van alles binnen te krijgen. Bij kinderen tot 4 jaar wordt geadviseerd om buiten de voeding om extra vitamine D toe te dienen. Geef je borstvoeding? Dan is het ook belangrijk om je kindje vitamine K te geven.

Wist je trouwens dat margarines (bijvoorbeeld die van Becel) van nature vitamine E bevat, afkomstig uit de plantaardige oliën in het product. Daarnaast worden de margarine producten vaak verrijkt met vitamine A en vitamine D. Ongemerkt smeer je dus een hoop vitamines op de boterham van je kind :-).

Naast vitamines zijn ook mineralen belangrijk. Tegenwoordig hoor je nog maar zelden over mensen met mineraaltekorten. Net als vitamines vind je mineralen in de voeding die je dagelijks tot je neemt. Benieuwd hoeveel vitaminen en mineralen jouw kind nodig heeft? Je vindt het in deze factsheet! 

avocado-2115922_960_720

Onverzadigde vetten

Wist je dat de hersenen voor bijna 60 procent uit vet bestaan? Vet is dan ook een heel belangrijk onderdeel in ons dieet! Vet levert energie aan ons lichaam en vetzuren zijn de bouwstenen van onze cellen en hebben een beschermende werking.

Nou moet ik je meteen teleurstellen: we hebben het hier niet over de vetten in een patatje oorlog en een kroket. Dit zijn verzadigde vetten die niet al te best voor ons lichaam zijn. Natuurlijk kan je ook hier soms van eten, maar teveel verzadigde vetten kunnen zorgen voor een verhoogd LDL-cholesterol in het bloed. Een verhoogd LDL-cholesterol vergroot het risico op hart- en vaatziekten en is dus een goede reden om een teveel aan deze vetten te vermijden. Er wordt aangeraden om niet meer dan 10 procent van je energie inname op een dag uit verzadigde vetten te halen.

De vetten die goed zijn voor de hersenen en ontwikkeling van jouw kind (en ook die van jou trouwens), zijn de onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je in de meeste plantaardige oliën, zoals olijfolie en zonnebloemolie. Ook vind je het in vis, noten en avocado en in producten die gemaakt zijn met plantaardige oliën, zoals zachte margarine of halvarine voor op brood, vloeibare margarine en vloeibaar bak-en-braadvet.

Omega 3 en 6 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, ook wel essentiële vetten genoemd. Dit betekent dat ons lichaam de vetzuren zelf niet kan aanmaken en we het uit voeding moeten halen. Bovendien verlagen ze het cholesterolgehalte in het bloed, en daarmee zijn ze goed voor het hart.

Benieuwd naar de samenstelling van vetten in veelgebruikte producten? Bekijk dan eens deze infographic!

Naast vitamines, mineralen en vetten, is ook glucose een belangrijke brandstof voor het lichaam. Glucose is een enkelvoudig koolhydraat dat vooral ontstaat bij de vertering van andere koolhydraten uit je voeding. Het schrappen van koolhydraten uit het dieet van je kind is dan ook zeker geen goed idee!

Aan de slag!

Een makkelijke manier om ze hun gezonde vetten te laten binnenkrijgen is in ieder geval door een lekker laagje margarine op hun brood te smeren. Kennen jullie bijvoorbeeld de  Becel margarines met een smaakje? Echt heel lekker en ook nog eens gezond  (aangezien de Omega 3 en 6 vetzuren bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte). Bovendien zijn ze ook nog eens 100 % plantaardig!

Benieuwd hoe een dagmenu voor jouw kind eruit zou kunnen zien? Bekijk deze schema’s eens! Klik op de afbeeldingen om de schema’s te vergroten.

Voorbeeldmenu kinderen 1-3 jaar

Schermafbeelding 2017-10-18 om 11.00.03

Voorbeeldmenu kinderen 4-8 jaar

Schermafbeelding 2017-10-18 om 10.53.47

Voorbeeldmenu kinderen 9-13 jaar

Schermafbeelding 2017-10-18 om 10.57.09

Tot slot is er nog een laatste ‘voedingsstof’ die werkelijk waar onmisbaar is: liefde! Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat liefde, geborgenheid en onvoorwaardelijke steun van essentieel belang zijn bij de ontwikkeling van kinderen. Staan er dus wel een keer patat en kroketten op het menu? Compenseer het dan door ze een extra knuffel en heel veel complimenten te geven. Daar kan helemaal niks tegenop!

Dit artikel is in stand gekomen in samenwerking met Becel!


Reageer ook