Wat stoppen met suiker met Karin’s lijf deed

Nee, het was geen goed voornemen, het gebeurde gewoon. Jarenlang schommelde mijn gewicht. Nooit was er balans. Voor een weegschaal zoals ik, is dat killing. Frustrerend. Probeerde op verschillende manieren het tij te keren, maar faalde.

Tot januari van dit jaar. Van de een op de andere dag graaide mijn hand niet meer in de koekjestrommel. Riepen de chocoladerepen mijn naam niet meer. Keerden de moorkoppen mij de rug toe als ik langs liep. Kortom: ik nam geen suiker meer. Althans: de meest opvallende suikers. Die verstopt zitten in koek, snoep en chocolaatjes. Het gekke was: ik hoefde daar geen moeite voor te doen. Verschool ik me voorheen achter mijn kinderen, ik moest immers voor hen wat lekkers in huis hebben, nu kon ik het ze moeiteloos geven.

Als ik een broodje chocoladepasta voor ze smeerde, likte ik steevast het mes af. Eén koekje nemen, heb ik nooit gekund. Schuld van mijn oma die altijd beweerde dat je op één been niet kon leven. Drie vind ik een ongelukkig getal, dus werden het altijd vier koekjes. En als ik me kwaad maakte de hele rol.

Sporten als een malle

Ik sportte als een malle en weet nu dat ik dat deed om in balans te blijven. Ik wil niet weten hoe zwaar ik zou zijn als ik niet had bewogen.

De dag dat ik geen koekjes meer nam, was plotseling daar. Inmiddels ben ik een half jaar verder en eet nauwelijks suiker. Het resultaat: min vijftien kilo, plus een berg energie. Een stralende huid. Glanzend haar.

Waarom is het beter minder suiker te eten?

1. Door te veel zoetigheid te eten, belast je je alvleesklier. Dit orgaan geeft insuline af aan het bloed waarmee de bloedsuiker wordt geregeld. Het drinken van zoete drankjes verhoogd het risico op diabetes type 2.

2. Het spreekt voor zich dat het slecht voor je gebit is. Niet alleen koek en snoep, maar ook vruchtensappen, frisdrank en koffie en thee met suiker.

3. Door de overproductie van insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht in je lichaam. Verschillende processen worden door het in de war brengen van de hormonen verstoord. Je kunt daardoor klachten krijgen en een van die klachten is dat je minder zin in seks hebt.

4. Als je teveel suiker eet dan wordt dat omgezet in vetzuren. De kans op aderverkalking is dan groot. Verkalking van de aderen kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct. De grootste doodsoorzaak onder vrouwen zijn hart- en vaatziekten.

5. Tenslotte is suiker super verslavend. Als je suiker eet komen er opiumachtige stoffen vrij zoals dopamine. Zoetigheid is net zo verslavend als alcohol, drugs en sigaretten.

Ben ik nu anti-suiker? Nee hoor, helemaal niet. Zo nu en dan stop ik wat zoets in mijn mond. Ik heb afgeleerd op elke verjaardag een taartje te nemen. Bij elk kopje koffie een koekje. Na het diner een stukje chocola omdat ik zo’n zin heb in zoet.

Daar voel ik me een stuk beter bij.

Ben jij ooit gestopt met het eten van suiker? Hoe ging dat? We zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen.! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig :-). 


4 reacties

Astrid v. H -

Ben nu ook ruim 14 dagen verder en eet geen suikers, zoals koekjes, chips e.d. Ben nu ook bijna 4 kg kwijt en blijf natuurlijk daarbij heerlijk sporten. Moet in september weer heerlijk fit zijn voor de nieuwe Startersclinic

Astrid -

Karin, jij en ik hebben het er wel eens over gehad wat suiker met ons lichaam doet. Ik probeer zoveel mogelijk de verborgen suikers te mijden. Een kwestie van goed de etiketten lezen. EN ik neem gewoon de volle producten, ik moet niets hebben van ‘light’ producten, al die chemische suikers zijn ook niet goed. Nee ik ben niet anti-suiker. Ik heb een voorraad Twix voor noodgevallen. soms als ik ergens ben en er zit teveel tijd tussen twee maaltijden in, neem ik een Twix…. Hoe ik me voel, energiek, ik slaap goed, kan erg goed uit mijn bed komen en ik ben zelfs in staat om op zaterdag en maandag ruim 4,5 km hard te lopen. Ik ben al jaren op hetzelfde gewicht, rond de 70 kilo ben 1.68 m, leeftijd bijna 63…… alle beetjes helpen. Veel water drinken, weinig koffie drinken. Kamille thee in de avond. En geloof me, we genieten heus nog wel van het lekkere eten, alleen maken we er geen misbruik van. Karin je mag trost zijn op jezelf. Ik weet hoe het voelt om 15 kilo af te vallen…. :)

Peter Prins -

Geen suiker, nooit niet meer, geen zogenaamde sportdrankjes, geen fructose. Eiwitten voor spieropbouw, voorzichtig met koolhydraten. Jodium houdend zout voor schild- en zweetklieren. Het is even wennen, maar je conditie gaat met stappen vooruit ook als je tegen de …. loopt. Ik kom uit een sportief gezin, waar suiker al vroeg als een vorm van doping werd gezien. Overigens is het ook goed om na elke maaltijd te gaan wandelen, zeker een half uur, en niet voldaan op de bank ineen te zijgen.

Karin -

Ha! Zo is t Peter. Ik zag t meteen toen ik je de hand schudde.

Reageer ook