Voldoende vitamine C binnen krijgen? Zet dit dan op je menu!

Sinaasappels is de grootste leverancier van vitamine C. Toch? Fout! Deze oranje vrucht levert tachtig procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Het verbaast je misschien, maar de rode paprika is de absolute winnaar met op de voet gevolgd door de gele kiwi.

Frisse lucht

Er wordt weer flink gesnotterd om je heen. Het verkoudheidsvirus steekt de kop op in zodra het kouder wordt en mensen lekker dicht bij elkaar kruipen. Je kunt het nooit helemaal voor zijn om ziek te worden, wel kun je ervoor zorgen dat je je weerstand lekker op peil houdt. Dit doe je door gezond te eten en voldoende vitamine C binnen te krijgen. Belangrijk is ook om je huis goed te blijven ventileren. Altijd een raampje open zetten voor frisse lucht.

Niet alleen fruit

Ons immuunsysteem heeft vitamine C nodig om weerstand op te bouwen tegen infecties. Het menselijk lichaam kan het niet opslaan omdat de vitamine oplosbaar is in water. Vandaar dat we er zelf voor moeten zorgen dat we voldoende binnenkrijgen. Veel Nederlanders hebben geen idee wat de beste bronnen van vitamine C zijn. Dat de gele kiwi hoog op het lijstje staat is voor velen nieuws. Dit vruchtje bevat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Ook weten maar weinigen dat de vitaminen niet alleen uit fruit kan worden gehaald, maar dat er verschillende groenten zijn die uit elkaar spatten van gezondheid.

Verminderde weerstand

Als je langere tijd onvoldoende vitamine C binnenkrijgt, vermindert je weerstand, duurt het langer voordat wonden genezen en uiteindelijk kan er scheurbeuk ontstaan. Teveel is ook niet goed, hoewel je het teveel uitplast. Als je teveel vitamine C binnenkrijgt kun je last van je darmen krijgen.

Vitamine C-bommen

Wat kun je het beste dagelijks eten om aan de aanbevolen hoeveel te komen? Wij hebben de kampioenen op een rijtje gezet.

  1. Rode paprika

Een onrijpe paprika is groen. Als deze groente verder rijpt wordt hij geel of rood en is de hoeveelheid vitamine C aanzienlijk toegenomen. De hoeveelheid is vier keer hoger dan in een sinaasappel. Je kunt de groente in de pan hakken maar in dit geval is het beter de rauwe groente te eten omdat er tijdens het koken vitaminen verloren gaan en dat zou in dit geval zonde zijn.

  1. Gele kiwi

De gele bevat meer vitamine C dan zijn broertjes en zusjes. Deze variant heeft een gladde schil en is heerlijk zoet. Als je een gele kiwi per dag eet, heb je voldoende vitamine C binnen. De vrucht heeft daarnaast andere voedingsstoffen zoals foliumzuur dat ook goed voor het immuunsysteem is.

  1. Broccoli

Deze groene groente moet je lekker vaak op het menu zetten. Naast een hoge dosis vitamine C schijnt het ook ons lichaam te beschermen tegen kanker en bevat het vitaminen A en K die goed zijn voor je ogen, gezond bloed en celgroei.

  1. Rozenbottel

Plant maar een rozenbottelstruikje in je tuin, want dit vruchtje knapt uit elkaar van de vitaminen. Afkomstig van de roos heeft het wel een sterke smaak die niet iedereen lekker vindt. Je vindt de rozenbottel in jam, maar daar zit dan weer veel suiker bij. Zoek een jam zonder toegevoegde suikers, drink rozenbottelthee of verwerk de vrucht in je maaltijd.

  1. Aardbei

De zomerkoninkjes zitten ook barstensvol vitamine C. En net als broccoli bevat rode vruchtje foliumzuur. Gewoon in de zomer en grote aardbeienplant in een pot zetten en lekker als snack eten. Of in een smoothie verwerken. Voeg je daar spinazie, banaan en blauwe bessen aan toe dan weet je zeker dat je gezond bezig bent.

Kom jij aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine C? Hoe zorg je daarvoor? Praat mee in de comments onder dit artikel. Vinden we leuk!


Reageer ook