5 dingen die je helpen bij het verwerken van een miskraam.

Gepland, niet gepland, het maakt eigenlijk niet uit. Bijna elke moeder (en) vader kijkt uit naar de komst van het nieuwe kindje. Voor sommige ouders eindigt deze mooie verwachting, slechts in een zeer heftige vorm van realiteit;  in een miskraam. Hoe kom je hier overheen en hoe ga je ermee om op het werk of bij je vrienden? Hoe vertel je überhaupt dat je een miskraam hebt gehad? In dit artikel lees je hoe je om kunt gaan met het verwerken van een miskraam en geven wij enkele tips. 

Praten helpt

Als je een miskraam hebt meegemaakt, dan wil je het liefst van de aardbodem verdwijnen. Je wilt niemand zien of spreken en je lacht veel minder dan voorheen. Toch raden veel therapeuten het aan om er met een ervaren specialist over te praten. Allereerst is het belangrijk dat je zelf gaat nadenken of je klaar bent voor het rouwproces. Veel vrouwen negeren dit gevoel heel lang en denken zo dat ze al lichtelijk over hun miskraam heen zijn. In werkelijkheid is dit helaas anders. Een terugval of een plotseling besef van de miskraam kan dan zwaar tegenvallen.

Wat past bij mij?

Allereerst is het belangrijk om te onderzoeken wat het beste bij jouw rouwproces past. Je kunt diverse workshops bijwonen of je kunt ervoor kiezen om passende therapiesessies te volgen. Het moet in ieder geval bij jou passen. Damespraatjes wil graag een bijdrage leveren aan het verwerken van een miskraam.

Vijf tips bij het helpen verwerken van een miskraam:

1. Wees klaar voor het accepteren van je verlies en ga het rouwproces aan. Op deze manier komt het verdriet niet onverwachts en leer je ermee om te gaan

2. Praat met andere vrouwen die een miskraam hebben gehad. Dit kan verzachting en herkenning bieden. Samen zijn is in dit geval altijd beter dan alleen zijn

3. Ga op zoek naar therapie die het beste bij jou past. Voorbeelden kunnen zijn: therapiesessies en workshops.

4. Spirituele sessies om een rustige aura te creëren. Je komt hier heel erg van tot rust en dit is goed voor het rouwproces.

5. Zoek vooral steun bij je partner, familie en vrienden. Deze mensen kennen je goed en kunnen ook beter tegen het wisselende gedrag dat je vertoont.

Tot slot: Wij hopen niet dat jij je kinderwens hoeft op te geven. Mogelijk ben je hierover al in overleg met je huisarts.

Lees ook: Waargebeurd: Renske en Fabian starten binnekort met IVF.

Shana Esajas is moeder en studeert communicatie en media aan de Hogeschool Inholland. Haar achtergrond zit in het onderwijs, maar de passie om in de media en de redactiewereld te werken konden niet ongehoord blijven. Sinds kort werkt ze als stagiaire bij Damespraatjes. Shana is in 1991 geboren in Amsterdam en is moeder van één zoon. Samen met haar partner vindt ze het leuk om filosofische discussies te voeren en zich te verdiepen in het digitale tijdperk dat ons te wachten staat. In 2017 wilt ze met haar gezin een lange reis maken naar Aruba en de omringende eilanden. Haar hobby’s zijn lezen, schrijven, genieten van het moederschap en gezellig met haar vriendinnen ladiesnight vieren. Haar favoriete series zijn Game of Thrones en The Get Down. In de toekomst wil ze graag blijven schrijven, veel reizen en genieten van het leven als moeder.

 


Reageer ook