Je gaat toch geen vet eten als je afvalt!? Sandra geeft 5 redenen om dat wél te doen!

Wellustig dromen over een boterham met pindakaas! Gekker moet het niet worden. Toch overkwam het mij een paar jaar geleden. Ik probeerde een enorm streng dieet uit en vermeed koolhydraten en vetten. Ik werd er niet echt gelukkig van en snakte naar ander voedsel, ook al viel ik wel af. Doordat ik dat andere voedsel zo erg miste, en er zelfs van droomde,  hield ik het uiteindelijk niet vol en kwam ik weer aan.

Maar omdat ik volgend jaar naar Rome wil fietsen zou het geweldig zijn als ik een paar kilootjes kwijtraak en die letterlijk niet mee hoef te sjouwen als ik de Alpen overfiets. Inmiddels ben ik de eerste 6 kilo kwijt en voel me bijna zo licht als een veertje :-). Het afvallen kost me dit keer geen moeite omdat ik voor een methode heb gekozen, waarbij ik gezond eet, meer beweeg (ik moet toch trainen om mijn doelen te halen) en me echt lekker voel. Ook hoef ik me bij deze methode (Weight Watchers) geen dingen te ontzeggen die ik lekker vind, waardoor ik me minder slachtoffer van de situatie voel. Daarbij komt dat dingen waarvan ik dacht dat ze slecht waren, zoals bepaalde vetten, onmisbaar zijn in een gezond voedingspatroon en het afvallen helemaal niet in de weg hoeven te zitten. Vet is juist een belangrijk onderdeel, dat zeker niet vermeden moet worden.

Vijf redenen om wel vet te eten!

Een voedingsdeskundige waarmee ik mijn dromen over een boterham met margarine en pindakaas deelde gaf mij de volgende informatie over vetten:

  • Vet geeft lang een verzadigd gevoel! Hierdoor heb je minder snel trek in andere dingen
  • Vet levert energie. Het wordt door het lichaam opgeslagen en gebruikt als energievoorraad voor de bescherming van je organen en tegen de kou.
  • Vet heb je nodig als bouwstenen voor je lichaam.
  • Vet is van belang voor het functioneren van bijvoorbeeld je ogen, hersenen & spieren. Een aantal vetzuren is zelfs essentieel, de meervoudig onverzadigde vetzuren Omega 3 en 6. Deze kan je lichaam zelf niet aanmaken en moeten je dus uit voeding halen.
  • Vet levert ons vitamines. Het gaat om vitamines zoals A, D en E.

Kun je dan heel veel vette dingen gaan eten als je afvalt?

Nee, dat zeker niet! Bij het gebruik van vetten is het belangrijk dat je onderscheid maakt tussen verzadigde- en onverzadigde vetten. Eerder schreven we hier al een artikel over, lees hier het artikel over verzadigde- en onverzadigde vetten.

De éne soort is goed voor je en moet je zeker lekker binnenkrijgen, de ander is minder goed voor het lichaam en inname ervan kan je het beste beperken. Het Voedingscentrum raadt dan ook aan om zoveel mogelijk producten met verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten om het cholesterolgehalte in je bloed in stand te houden.

Hoe vet is vet eigenlijk? Margarine, halvarine en boter nader bekeken

Eén gram vet levert 9 kcal, ongeacht welk type vet het is. Bij het Weight Watchers dieet dat ik volg zet ik alles wat ik eet om in punten. Een product met meer calorieën, krijgt meer punten in het systeem. Groenten en fruit zijn bijna allemaal 0 punten. Roomboter krijgt 3,5 punt, margarine (75% vet) krijgt 3 punten en halvarine (40% vet) krijgt 1,5 punt. Margarine (volvette) krijgt bijna evenveel punten als roomboter, aangezien het bijna evenveel calorieën bevat. Hier zit het grootste verschil in het type vet. Roomboter is dierlijk en bestaat voornamelijk uit verzadigde vetten, margarine is plantaardig en bestaat voornamelijk uit onverzadigde vetten. Zelf smeer ik Becel Original op mijn brood en dat is een halvarine, met een vetpercentage van 45 %.

afvallen-met-becel

Ik gebruik ook wel de Becel-varianten met een smaakje, die bevatten 70% vet. Becel light heeft een vetpercentage van 30 %, deze bevat dus nog minder calorieën dan een halvarine.

Op deze manier kun je én goede (meervoudig) onverzadigde vetten binnenkrijgen (zoals de essentiële vetten Omega 3 en 6) en letten op de calorie-inname.

Hieronder nog even producten die je beter kunt vermijden, omdat ze veel verzadigd vet bevatten (voornamelijk dierlijke producten)

  • volvette kaas (48+)
  • volle melkproducten
  • worst, vlees
  • koek, gebak
  • snacks en zoutjes.

Producten met veel onverzadigd- en meervoudig onverzadigd vet

  • vette vis, zoals zalm, haring & makreel (Omega 3)
  • plantaardige olien (m.u.v. kokosolie, dat is grotendeels verzadigd vet):
    • bijvoorbeeld zonnebloemolie (Omega 6)
    • lijnzaadolie (Omega 3)
  • margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten

Producten met enkelvoudig onverzadigd vet (Omega 9)

  • olijfolie
  • koolzaadolie
  • noten
  • avocado

Mijn volkoren boterhammen met halvarine en pindakaas

Nu ik wil afvallen kies ik er dus voor om een halvarine te smeren (en daar dan een lekker laagje pindakaas overheen:)). Ik gebruik dus zeker vet, al was het alleen al om de 5 redenen van de voedingsdeskundige die ik hierboven gaf.  Maar van de vetten die ik eet wil ik dat het goede vetten zijn, dus de onverzadigde en ik vermijd zoveel mogelijk de verzadigde. En die volkoren boterhammen met halvarine en een likje pindakaas maken me niet alleen heel erg blij, ze passen ook nog eens in mijn huidige dieet/eetpatroon (waarbij ik afval).


Reageer ook