Vakantiespecial: te veel calorieën op all inclusive buffetten

Ultieme luiheid. All inclusive in een resort in een land ‘far far away.’ Badhanddoeken liggen in de vroegte al klaar op de ligstoelen bij het zwembad. Engelse, Duitse en Nederlandse toeristen zitten aan het ontbijt, maar hebben wel vast hun territorium afgebakend. De plek waar ze lekker gaan liggen braden de hele dag. Slanke tips kunnen ze in zo’n resort wel gebruiken. Anders kom je met meer bagage thuis dan toen je wegging. Aan kilo’s lichaamsgewicht welteverstaan.

Lees ook: 10-minute Victoria Secret Model Workout die je overal kunt doen

Dat luieren is heerlijk na een jaar hard werken. Ontbijt, lunch en diner, alles wordt geserveerd op het buffet. Soms heb je halfpension of besluit je ergens anders te eten, maar je kan altijd deze tips gebruiken.

Buffettips

  • Neem yoghurt, twee eetlepels muesli, een eitje en fruit als ontbijt.
  • Zie je iets lekkers liggen, neem het dan zeker. Het is tenslotte vakantie en dan is het juist leuk om ander voedsel te ontdekken. Maar overeet je er niet aan. Neem gewoon een klein beetje en houd je maaltijd gevarieerd.
  • Probeer niet twee keer per dag warm te eten. Neem bij de lunch gewoon brood met mager beleg. Of kies voor een lekkere gevarieerde salade.
  • Je ogen zijn groter dan je mond. Schep niet teveel op. Je voelt je schuldig als je je eten laat liggen en ook als je teveel eet. Je kunt beter een keer extra lopen als je nog wat extra’s wilt hebben, maar bedenk je wel even of je nog echt honger hebt of dat je gewoon “meer” wilt hebben.
  • Maak keuzes. Weersta de verleiding om alles te proeven. Daarmee krijg je teveel kcal binnen. Morgen weer een dag. Waarschijnlijk zijn veel producten elke dag hetzelfde dus die zie je weer terug.
  • Kies niet teveel gebakken producten. Niet gebakken en gepaneerde vis én gebakken aardappeltjes of friet. Een van de twee. Sowieso zijn gekookte producten slanker. Kies gekookte aardappelen, rijst, bonen en pasta.
  • Kies rode saus in plaats van roomsaus.
  • Eet veel groente, bij voorkeur niet doordrenkt met saus.
  • Neem fruit als dessert. Laat allerlei taartjes, drillpuddinkjes en bavarois staan. Of neem een kleine portie, want zorg er wel voor dat je je niet zielig voelt. En geniet lekker van dat stukje.
  • Als je voor de maaltijd een glas water drinkt ben je eerder verzadigd. Water is sowieso de beste dorstlesser die er is, zonder suiker, kleurstof en zoetstof.
  • Drink niet teveel alcohol. Het bevat veel calorieën en droogt uit.

Hoe meer je beweegt, hoe meer je deze tips aan je laars kan lappen. Want met warm weer en veel lichaamsbeweging kan je wel wat energie gebruiken. Maar met lekker luieren hoef je vanaf nu niet meer met extra kilo’s het vliegtuig terug in.


Reageer ook